Az alapskálák

Kérdések és válaszok

13.

 

Mielőtt még bárminek is nekikezdenék, először is honlapot dicsérném, mert nagyon jó lett. Ha zeneelméleti "tűzharcba" kerülök, mindig ehhez fordulok, évek óta. De most a következő a helyzet: elbizonytalanodtam. Ott, mikor egy nagyon szép tükörképen mutatod, hogy miként is néz ki a B-Líd skála. Szép és jó, formára és hangzásra is tökéletesen beleillik az F-dúrtól az E-lokriszi skáláig felépített testvérskála-rendszerbe. Viszont itt jön a rejtély: B-líd skálád A#-ról (Aisz) indul. Meglepődtem, hogy nem B-ről. Miért? B hang az egész F-dúr rendszerben nincsen. Mégis miért lett B-líd a neve? Így most a rendszer nem tűnik nekem annyira konzekvensnek, mint elsőre. Nagyon örülnék, hogyha fel tudnál engem világosítani, kíváncsi vagyok ennek magyarázatára. A helyzet az, hogy egy külföldinek kell elmagyaráznom a testvérskálák tulajdonságait a te írásod alapján, és becsületem a tét .
Honlap többi része szuper és köszi, hogy ezeket továbbra is megosztod a néppel.

 

Először kezdjük azon zeneelméleti tényekkel, amelyek általában a legtöbb értelmezési problémát okozzák:

Ahhoz, hogy kijöjjön az F hangról indított dúr szerkezetű skála (2 egész - 1 fél - 3 egész - 1 fél) 1 hangot módosítani kell, még pedig lefelé: a H (fehér billentyű) hangot B-nek (fekete billentyű) kell leszállítani. Ezért lesz az F-dúr előjegyzése 1 b. Másként ezen módosítás nélkül ez a hangsor F-líd skála maradna. A B-líd skála ezt az 1 hangos lefelé módosítást természetesen tartalmazza, aminthogy a hozzá tartozó összes alapskála is. A rendszer egyébként teljesen logikus és nincsenek benne törött fogaskerekek. Általában az angol és magyar hangelnevezés különbsége okoz értelmezési anomáliákat.

 

További megjegyzésem, hogy az F-dúr és a hozzá tartozó 6 alapskála nem azok a Testvér-alapskálák, amelyekről részletesen írok az Alapskálák IIIe. című fejezetben.