Az alapskálák
Kérdések és válaszok
Lassan egy éve kezdtem el gitározni és most elhatároztam, hogy követem az ön módszerét. Van egy problémám: a gitár nyakán még nem tudom a hangokat, csak az első három fekvésben E-től felső G-ig. A kérdésem ez volna: kigyakoroljam így az alapskálákat és párhuzamosan tanuljam a hangokat a gitár nyakán kottában, vagy előbb tanuljam meg alaposan a hangokat legalább a 12.-15. fekvésig, ameddig az alapskálák mozognak és utána kezdjek el skálázni?
Az F-dúr skálát az ön leírt módszere szerint már tudom, csak nem akarok belevágni a többibe a hangok ismerete nélkül, mert félek, hogy összekavarodom…
Az alábbi szöveg idézet honlapomról:
"A skálahegyek nemcsak arra jók, hogy a technika ki legyen gyakorolva, hanem általuk megtanulhatjuk a zenei hangok gitáron lévő elhelyezkedését. Ez szintén létkérdés a sikeres improvizációhoz. Ezen állítás igazolása az, hogy én közepes szinten tudok zongorázni, viszont nem tudok rajta improvizálni. Bár mostanában zongorán ugyanúgy skálázom, de valójában ezen a hangszeren még nem tudom, nem "érzem" a hangokat. Ez felettébb bosszantó, elvégre tudom és érzem azt, hogy képes vagyok improvizálásra, ám ezt mégsem tudom átültetni a zongorára. Azt is megjegyzem, hogy -mint minden improvizátor-, zenében gondolkodom, nem zenei hangokban. Tehát improvizáció szempontjából teljesen lényegtelen az, hogy a fehér billentyűs törzshangsor C-D-E..., dó-ré-mi... vagy Hapci-Morgó-Szundi... elnevezésű.
Gitárnál ennél sokkal fontosabb az alapskálák vagy bármilyen más skála vizuális szerkezete, mert improvizáció során ebből kell kiindulnunk, nem a szolfézsből.
Ebből következően, amikor improvizálok, fogalmam sincs, hogy milyen elnevezésű hangokat játszom, bár második lépésben ez tudatosítható lenne. Ám nem ez a lényeg, hanem az ösztönös, a lélek mélyéből áradó zene. Hangsúlyozom, hogy erre mindenki képes, csak türelem és skálahegyek..."
Az idézett szöveg természetesen nemcsak improvizáció "játékszabályaira", hanem bármilyen előadási darab feldolgozására is vonatkozik. Tehát szakmai véleményem szerint a legfontosabbak a skálák vizuális szerkezetei, mert elsődlegesen mindig belőlük kell kiindulnunk. A benne szereplő hangok is fontosak, de csupán másodlagosan. Azaz a nyers technika kigyakorlása szerintem előbbre való a zeneelméletnél.