Az alapskálák Ig.

Alapskálák félhang-ábrázolásban

 

Aki csak kissé is átlátja a rendszert (és például már tud különbséget tenni általános és hangszerspecifikus zeneelmélet között), annak a fejezetben foglaltak valójában nem lesz újdonság.

 

Egyrészről a klasszikus zeneelmélet már általános szinten meghatározta az alapskálák belső szerkezeteit (Alapskálák Ic. - Belső szerkezetek című fejezet), ezek:

Másrészről a Pénzes-féle bináris skálakatalógus -igaz, nagyobb absztrakciós mélységben-, már lényegében (majdnem) ugyanilyen módon, általános szinten modellezte az alapskálákat, tágabb értelemben a skálákat, hangkombinációkat. Nézzük meg onnan vett kiindulópontjainkat!

 

A rendszeren belül 12 db temperált félhangunk van, ezt tudjuk ábrázolni 12 db 0 számmal:

 

000000000000

 

Ekkor a hangokat a zongora klaviatúrájától eltérően lineárisan rendeztük, azaz nincsenek színekkel és pozíciókkal kiemelt hangok. Persze ezt akár megtehetnénk így is...

 

0  0    0  0  0 

0  0  00  0  0  0

 

...vagy akár így:

 

000000000000

 

De hogyan tudunk modellezni egy dúr skálát ezzel a módszerrel? Íme:

 

101011010101

 

Ez valójában egy C-dúr skála, mert a fekete hangok bejelölésével és az 1 számok pozícionálásával egyúttal meg is adtuk a dúr skála abszolút pozícióját (a zongora klaviatúrája szerint). Ahhoz, hogy a skála leváljon a zongoráról, csupán el kell távolítani a színezést:

 

101011010101

 

Ebből következően zeneileg talán a legfontosabb alapskálák a következőképpen lesznek "kódolva":

Érdekességképpen vegyük ehhez hozzá a zeneileg fontos, további skálákat is:

A táblázathoz hozzávehetjük még a szintén fontos hangzáskaraktereket is:

Íme a táblázat:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskálák félhang-táblázatban

 

A táblázat magyarázata:

Tehát a klasszikus zeneelmélet általános leírása, a bináris számok és a táblázat egyesítése a dúr skála vonatkozásában a következő:

 

Dúr - 2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskálák félhang-táblázatban

 

Persze ehhez hasonló felismerések már keringenek zeneoktatói fejekben, sőt az Interneten -azért a bináris kódok megértéséiig még nem jutottak el-, s bár némelyiküket "spanyolviasz" kategóriaként tálalják, mi már azért tudjuk, hogy mégsem az: csupán 1 táblázat a sok lehetséges közül.