Az alapskálák eredete II.

A klasszikus zeneelmélet oktávazonosításai

 

Mielőtt nekiesnénk (majdnem) minden nyugati zene gyökerének, az ógörög hangsoroknak, először tisztáznunk kell a zongora hangjainak...

 

 

...elnevezéseit és pozícióit. Az elnevezéseket a klasszikus zeneelmélet találta ki, de a modern kor, főleg a MIDI-szabvány már jócskán túllépett felette. Ihol egy olyan lista, amely kétféle elnevezést egyesíti...

...amelyben a megjelölt C4 hang az alább ismertetésre kerülő egyvonalas C. Láthatjuk, hogy a MIDI-szabvány pontosabb, jobban azonosítható hangelnevezéseket kínál. A magam részéről ebben a fejezetcsomagban még a régi elnevezést használom.

 

A fehér billentyűs C-dúr skála a C-D-E-F-G-A-H-(C) hangokból áll. A piros pöttyel jelölt egyvonalas C hang a zongora klaviatúráján és az ötvonalas zongorakottában...

 

 

Egyvonalas C hang az ötvonalas zongorakottában

 

...pontosan ugyanazt a C hangot jelöli!

 

Az egyvonalas C hang tehát a felhasználható hangkészletet (vele a klaviatúrát) láthatóan 2 részre osztja, ezt a kotta basszuskulcs (bal kéz) és violinkulcs (jobb kéz) formájában mutatja.

 

Határozzuk meg egyértelmű jelölésekkel a teljes zongora-hangkészletet (a klasszikus zeneelmélet szerint)!

 

Szubkontra-oktáv

Minden komolyabb zongora vagy pianínó rendelkezik ezzel a néhány hanggal, többek között az én Roland digitális zongorám is.

 

 

Jelölésük: A2 - H2

 

Kontraoktáv

 

 

Jelölésük: C1-D1-E1-F1-G1-A1-H1

 

Nagyoktáv

 

 

Jelölésük: C-D-E-F-G-A-H

 

Kisoktáv

 

 

Jelölésük: c-d-e-f-g-a-h

 

Egyvonalas oktáv

 

 

Jelölésük: c1-d1-e1-f1-g1-a1-h1

 

Kétvonalas oktáv

 

 

Jelölésük: c2-d2-e2-f2-g2-a2-h2

 

Háromvonalas oktáv

 

 

Jelölésük: c3-d3-e3-f3-g3-a3-h3

 

Négyvonalas oktáv

 

 

Jelölésük: c4-d4-e4-f4-g4-a4-h4

 

Ötvonalas C hang

Hátra maradt még 3 hang, amelyik a legfelső négyvonalas oktáv felett helyezkedik el. Ezek hangzása azonban már igazi verébcsipogás. Klasszikus zeneelméleti jelölésük: c5 - cisz/desz5 - d5. Ezek közül zenei rendszerünk legmagasabb hangja a pikkoló ötvonalas D hangja 4699Hz rezgésszámmal ( d5- D8).

 

A fenti hangsorok egyetlen nagy C-dúr skálában az ötvonalas kottarendszerben (a négyvonalas C feletti hangok már nincsenek jelezve):

 

A teljes hangsor egyetlen nagy C-dúr skálában

C1-D1-E1-F1-G1-A1-H1-C-D-E-F-G-A-H-c-d-e-f-g-a-h-c1-d1-e1-f1-g1-a1-h1-c2-d2-e2-f2-g2-a2-h2-c3-d3-e3-f3-g3-a3-h3-c4

 

A továbbiakban a hangnevek tehát ezzel az egyezményes jelöléssel lesznek beazonosítva.

 

Az ógörögök lényegében meghatároztak mindent, ami a "jó zenéhez" szükséges. Pithagorasz és tanítványai kiszámolták a harmonikus felosztás képleteit és abból az alapvető zenei konszonancia matematikai arányait (oktáv 2:1, kvint 3:2, kvart 4:3, stb.), amely a hangközök további pontosításához, végül egy hangközrendszer teljes megalkotásához vezetett. Persze mindezen tudomány előtt -mintegy a "harmóniára hegyezett füllel"-, felfedezésre került a pentatónia, majd az ezt kibővítő heptatónia (hétfokúság). Erről a folyamatról részletesen írok a Temperált hangrendszer című fejezetekben.