Az alapskálák eredete V.

A bizánci hangrendszer

 

A történetírás által a legkevésbé felderített időszak a kora keresztény kelet-római birodalom zenetörténete. Ezt mutatja azon tény, miszerint 5 könyv alapos áttanulmányozása során sikerült csak viszonylag hitelesnek mondható, érthető (és így sem kiterjedt) képet kapnom a korszakról és az is jellemző, hogy a főiskolai zenetörténeti tankönyvből gyakorlatilag szinte semmi érdemleges nem volt felhasználható. Ugyanakkor 2 könyv hitelességét kénytelen voltam megkérdőjelezni, mivel egymásnak gyökeresen ellentmondó állításokat tartalmaztak.

 

Ami ebből a zűrzavarból kiolvasható, az a részben antik mintára épülő oktoékhosz rendszere. A görög szó "nyolc hangnem"-et jelent, amely egyúttal utalás egy bizánci liturgikus könyvre (paraklétiké), amelyben a rítus 8 hét alatt, a 8 hangnem szoros felhasználásával megy körbe. A hangrendszer a 8 hangnem kettéosztásával jön létre: az első 4 hangnemet nevezzük authentikus (fő) hangnemeknek, míg az alattuk lévő és belőlük származtatottakat plagális (mellék) hangnemeknek. A rendszer a kottában:

 

Oktoékhosz rendszere

 

A 4 authentikus hangnem:

A 4 plagális hangnem oly módon van az authentikusokból származtatva, hogy az authentikus hangnem kezdőhangjától egy kvartra lefelé indul a plagális kezdőhangja:

Látható, hogy az 1. authentikus és a 4. plagális hangnemek (csakis) pozíciójukban megegyeznek egymással.

 

Teljes és érthető hitelességgel tehát csupán ez állapítható meg a bizánci hangrendszerről. Megjegyzendő, hogy néhány könyv említi a hangnemek (echosz) görög betűkkel történt azonosítását (ήχος ά,β,γ...) és ezek antik hangnemekbe (dór-fríg-líd, stb.) történő beillesztését. Ezt azért nem ismertetem, mert az említett 2 könyv a hangnemeket másképpen párosítja (!), illetve egy harmadik egyenesen azt állítja, hogy ez a párosítás biztos források hiánya miatt nem is lehetséges.

 

Ami még viszonylag bátor lendülettel kijelenthető, hogy a fenti, valójában oktávbeosztás mellett létezett pentachord, azaz ötös hangcsoport-alapú rendszer is. Ennek a rendszernek volt egy minta pentachord-hangcsoportja...

 

Pentachord

 

...amelynek állandó hangközei:

 

1 egész - 1 fél - 1 egész - 1 egész

 

A pentachord-hangcsoportok ezt az állandó hangközbeosztást tartalmazták. A pentachord-hangcsoportok véghangjait összeillesztve kaphatjuk meg a fenti authentikus-plagális hangsortól egy kissé különböző skálát:

 

Pentachord-skála

 

Észrevehetjük, 2 helyen hangmódosításra kényszerültünk, hogy kijöjjön az állandó hangközbeosztás, az "1 egész - 1 fél - 1 egész - 1 egész" elve. Ebből következően a származtatható pentachord-hangcsoportok: