Az alapskálák VIIId.

A végtelenített technikai skálaszerkezet alkalmazása más skálák esetén

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Szilágyi Tamás

Írta: Szilágyi Tamás

tom@icss.hu

 

Eddigi fejtegetéseinkből tulajdonképpen az látható, hogy a végtelenített technikai skálaszerkezet egy különleges kapcsolódási pontot képez a zenei skálaszerkezet (amelyet a skálakörökkel szemléltetett módon végtelenített, önmagába záródó formában képzelünk el), valamint az abból eredő egyes skálafokok konkrét technikai szerkezete között. Egyben tartalmazza ugyanis a zenei szerkezetet (3 oktáv hosszan) és az összes skálafok technikai szerkezetét. Ez a kapcsolódási pont általános, azaz alkalmas az alapskáláktól eltérő skálák hasonló tömörségű, szisztematikus leírására is.

 

Tekintsük példaként a harmonikus moll skálát, amelynek zenei hangköz-sorozata a következő:

 

egész - fél - egész - egész - fél - másfél - fél

 

Összehasonlításul a természetes moll skála hangközei:

 

egész - fél - egész - egész - fél - egész - egész

 

Látható, hogy a harmonikus moll és a természetes moll egyetlen hangban különbözik: a harmonikus moll utolsó hangja egy félhanggal magasabban van. Fejtegetéseink értelmében ennek az eltérésnek a végtelenített technikai skálaszerkezetben szisztematikusan meg kell jelennie, mégpedig pontosan 3 helyen, tekintve, hogy skálaszerkezetünk alapja a 3 oktávos skálakör, ami azt jelenti, hogy háromszor „pörög benne végig” a fenti, 1 oktáv terjedelmű zenei hangköz-sorozat.

 

A 2. szakaszbeli elemi módszerrel elkészítve a harmonikus moll végtelenített technikai skálaszerkezetét, a következő eredményt kapjuk (a könnyű összehasonlíthatóság kedvéért ezt is a mixolíd pozíciótól kezdve ábrázoljuk:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - 7 húros gitár

 

Az egyes skálafokok szerkezetének kiolvasását szemlélteti egyrészt az alábbi ábra:

 

Pénzes-féle Gitáriskola

 

Másrészt a harmonikus moll skála szemléltetésére az alábbi trichord-kört alkothatjuk:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Harmonikus moll - Trichord-kör

 

Figyeljük meg, hogy az alapskálák trichord-köréhez képest mindössze az alábbi három szisztematikus változásra kell ügyelnünk:

  1. D1 helyett a módosított D1' trichordot használjuk, D1 legalsó hangjának felemelésével (így tulajdonképpen fríg kistercet kapunk, de egy fekvéssel megemelve);

  2. D3 helyett a módosított D3' trichordot használjuk, D3 középső hangjának felemelésével (ez a Pénzes-féle nevezéktan szerinti 1-3-4 nagyterc);

  3. F2 helyett a módosított F2' trichordot használjuk, F2 legfelső hangjának felemelésével (ez az 1-2-4 nagyterc, vagy domináns fríg nagyterc).

Ezzel a végtelenített skálaszerkezettel a harmonikus moll skálák valamennyi foka könnyen előállítható (a fenti trichord-kör mnemonikai technikaként akár játék közben is könnyen alkalmazható). Ugyanakkor vegyük észre, hogy fontos a 7 trichord mindegyikét megkülönböztetni, azaz például nem elég annyit tudnunk, hogy egy dúr nagytercnél járunk éppen, azt is számon kell tartani, hogy ez konkrétan a D3, mivel az egyes trichordok különbözőképpen (bár teljesen szisztematikusan) torzulnak el.