Az alapskálák VIIc.

A C-dúr skála szűkítési lehetőségei

 

Logikusan vetődik fel a kérdés, hogy lehetséges-e a C-dúr skálát a bővítés mintájára szűkíteni is? Ez az eljárás további hangokkal való bővítés helyett a skálahangok fokozatos elvételét fogja jelenteni. Igen, természetesen lehetséges, de szerintem itt már nem érdemes bevezetni a matematikát. Annak igazán nem sok értelmét látom, hogy elkezdjük hangonként redukálni a C-dúr skálát, hiszen a sok matematikai vizsgálódás ellenére is még mindig a zenének kell maradnia a legfontosabb tényezőnek. Ezért itt csupán azon szűkítési lehetőségeket említem meg, amelyek a zenében egyébként is felmerülnek vagy a múltban felmerültek.

 

C-hexachord

A hexachord hatos hangcsoportot jelent. Az ógörögök még négyes hangcsoportokból, tetrachord egységekből vezették le skáláikat, bár megjegyzem: a skálaszerkezetet hangmagasságban lefelé állapították meg (erről részletesen írok az Az alapskálák eredete című fejezetben); a hexachord skálarendezési elv csak a középkorban vetődik fel 1000 körül Arezzói Guido mesternél:

 

Arezzoi Guido hexachord rendszere

 

A fenti Guido-féle táblázatból az elv egyszerűen kiolvasható: a legfelső H hangot elvesszük a C-dúr skálából:

 

C-D-E-F-G-A

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-D-E-F-G-A

 

C-dúr pentaton

Az emberiség legősibb skálája a pentatónia. A dúr pentatónia ötfokú, azaz 5 hangból áll, de a hangelvétel itt már nem következetes, azaz a következő eldobandó hang nem az A, hiszen az 5 db dúr pentaton skálahang 1 oktávon belül sajátos skálabeosztás szerint oszlik el. Ez a hangsor tehát a C-dúr skálához képest "foghíjas", de hitelesen őrzi a zenei jelleget. S mivel ilyen, benne leplezetlenül hallhatjuk azt a legmélyebb ősiséget, amelyet manapság leginkább a kínai zene képvisel.

 

C-D-E-G-A-C

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-D-E-G-A-C

 

C-tetrachord

A tetrachord négyes hangcsoportot jelent. Egy-két egyszerű gyerek-, és népdal nem lép túl ezen a hangterjedelmen. Nekünk, gondolkodó gitárosoknak főként technikai értelemben fontos, mivel az ilyen szerkezettel felépített skála külön szólótechnikai kategória. Erről részletesen írok a Tetrachord-skálák című fejezetben. Megjegyzem, szintén technikai vonatkozásban szintúgy a legfontosabb technikai szerkezet a kvint hangolású vonós hangszereknél, például a hegedűnél és brácsánál, valamint a csellónál.

 

C-D-E-F

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-D-E-F

 

C-trichord

A trichord hármas hangcsoportot jelent. Egy-két banális gyerekdal sem lép túl ezen a hangterjedelmen. A Pénzes-féle módszertanban technikai értelemben a legfontosabb skálaszerkezet alapegysége, a "minden húron 3 pengetés" elv hordozója. Erről részletesen írok az Alapskálák Ia. című fejezetben.

 

C-D-E

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-D-E

 

C-D hangok

Ez már csak egy hangköz, nevezetesen egy nagyszekund. Zeneelméletileg frekvenciaaránya 9/8, bár a temperált hangrendszerben ez a tiszta akusztikai arány torzul. A hangközökről részletesen írok a Mi is a zene? című fejezetekben.

 

C-D

Pénzes-féle gitár tükörkép - C-D