Az alapskálák VIId.

Összegzés

 

Érdemes megismételnünk azon gondolatokat, amelyek honlapomon először a Tévedések és egyéb vígjátékok fejezet "Bővített líd skála" és "Hétfokúság - nyolcfokúság" című részeiben reppentek fel. Ezen gondolatok létjogosultságát később tanítványi kérdés is megerősítette. A lényeg: a tonalitást, azaz az alaphangnemiséget harmónia-szinten az alapskálák, még pontosabban egy dúr skálára építhető hármashangzatok  határozzák meg. Erről részletesen írok és ki is van dolgozva az Improvizáció és az Alapskálák III. című fejezetekben.

 

Ezen tonális építkezés az európai zene egyik legfontosabb sajátossága; enélkül nincs Mozart, nincs Dire Straits, nincs Iron Maiden, ugye érthető...

A fentiekből következően súlyos szakmai tévedés egy bővített skálát tonális szempontból azonos értelemben, azonos hangsúllyal, azonos rangon említeni bármelyik alapskálával, hiszen az már csak egy valamilyen módon módosított skála.

 

Még egyszer: a fő zenei (tonális) referencia az alapskálák. Ez azt jelenti, hogy zeneelméletileg és sokszor technikailag is mindig belőlük fogunk kiindulni. Egyedül ez a fix kiindulópont biztosíthatja azt, hogy az érdeklődő tanítvány valaha talán megérti a rendszer egészét. Persze ez nem zárja ki, hogy kényünk-kedvünk szerint módosítsuk az alapskálákban lévő bármelyik hangot (alterálás), ám ezen módosított skálákat sohasem emelhetjük az alapskálák szintjére...

 

Rangsor