Az alapskálák IVa.
A dúr-skála összes lehetséges megközelítése
Bevezetés
A jelen fejezet megírását már 2007. októberében elkezdtem (a mostani publikáció 2008. májusi), de aztán hamar ráuntam, mert tökéletes szellemi favágásnak bizonyult...
Mostanában azonban szakmai reagálásként újfent elővettem, mert egy gitáros honlap a dúr skála sokféle lejátszásának lehetőségeit boncolgatja. A technikai skálaszerkezetek ott oly módon vannak beazonosítva, hogy például: "ezt a skálát a jazz-gitárosok használják", stb. Így az általam optimálisnak minősített tercépítkezéses (trichord) skálaszerkezet...
...a meglepő "rockgitárosi" minősítést kapta. Ez azért meredek módszertani beazonosítás, mert sem én, sem tanítványaim többsége nem tartja magát agyatlan rockgitárosnak...
...éppen ellenkezőleg: a mindenkori optimalitásra törekvő, gondolkodó zenésznek.
Bár ez a fajta azonosítás még mindig szerencsésebb választás, mintha kissé átalakítva maga a Pénzes-féle módszertan köszönne vissza a honlapról, mert ebben az esetben már trichord, tetrachord, egyfekvéses, egyhúros skálákról beszélhetnénk, no meg szerzői jogsértésről beszélhetnénk, éppen ezért bátorkodom udvariasan az EU-normás szerzői jogi szabályozásokra utalni (Szerzői jogok című fejezet), amelyeket pusztán önvédelmi okból ne hagyjunk figyelmen kívül, hogy ne tudjon minket a legnagyobb hazai gitár-tudásbázis plágiummal vádolni. Ugye megértette?
Helyette most inkább azt nézzük meg, ami nálam merő lustaságból, másnál a logikus gondolkodás hiánya miatt abbamaradt, nevezetesen 1 db dúr skála összes lehetséges megközelítését, de most már igazán a teljesség igényével!
A vizsgálat során felhasználom a Pénzes-féle vizsgálatok összes módszertani előnyét és vívmányát, amelyek a következők:
-
a Pénzes-féle tükörkép és a matematika adta modellezési lehetőségek,
-
a logikus alapokra épített rendszerezettség,
-
a teljességre igényére támaszkodó totális analízis, amelynek eredményeként általánosabb, sokszor még nem ismert összefüggésekre is rábukkanhatunk. (Én már érzem az ilyenkor az ujjvégekben fellépő, bizsergésnek ható szellemi izgalmat, úgyhogy most kezd igazán érdekelni a dolog!)
Ugyanakkor végkövetkeztetésként nem fogom kijelenteni, hogy ez meg az a skálaszerkezet erre meg arra jó; ezen választási lehetőséget a gondolkodó gitárosra bízom, annak ellenére, hogy bizonyos alapkategóriákat a katalogizálás miatt fel kell állítanunk. A kiindulópontok tehát nyilvánvalóan a Pénzes-féle skálarendszer már megismert, főként szabványos skálaszerkezetei lesznek:
Egyébiránt a teljesség igénye eddig is alapkövetelmény volt, ám nem lehet mindent egyszerre és azonnal felfedezni, amint erre egy ősrégi kínai mondás is utalt:
Az ezermérföldes út is egyetlenegy lépéssel kezdődik.
Ez a mondás nyilvánvalóan a gitártanulásra is igaz és bölcs türelmességre int, ezért is szoktam lótuszülésben, kissé a föld felett lebegve oly sokszor hangoztatni tanítványaim előtt.