Az alapskálák
Testvér-alapskálák I.
Bevezetés
Nagyon kevesen vették észre, hogy 7 alapskála puszta létezése további, hasonló alapelveken felépített skálákat feltételez, sőt ebből következően a skálaépítés -ha nem is végtelen mértékű-, de igen kibővült lehetősége bontakozik ki. Ennek felismerése számomra és néhány tanítványom számára a zenei felfedezés semmihez sem mérhető örömével hatott 2006-ban. Később ez a lelkesedés jelentősen mértékben elapadt, amikor megtudtuk, hogy az általunk feltalált skálák már sajnos felfedezésre kerültek (illetve később megalkottuk a bináris skálakatalógust is, amely valójában megmutatja a rendszerből kihozható összes skálalehetőséget). Ez kissé kellemetlen is volt, mert azok vadonatúj skálákként lettek bemutatva, amely állítás így megdőlni látszik, arról nem is beszélve, hogy a skálák elnevezései is sok személyes mozzanatot hordoztak. Néhány hét töprengés után úgy határoztam, hogy nem változtatom meg a skálaelnevezéseket, mert úgy látom, hogy a jelen pillanatban egyedül az én honlapom az, ahol a skálaépítés nehezen érthető, de nagyobbrészt logikus lépései a legplasztikusabban tanulmányozhatók már egészen a kezdetektől, azaz az alapskálák ókori eredetétől. Egyébként is: Szabó Laci volt tanítványom a Szabó-skála kapcsán már csak az "én skálámról" beszél és ettől én igazán nem foszthatom meg...☺
Ezt a logikus lépéssorozatot kívánom folytatni, így a továbbiakban "felfedezésre" váró skálákat saját módszerem és elnevezéseim szerint katalogizálom, illetve ha azok már felfedezettek, akkor egyéb elnevezéseiket is meg fogom említeni. Ebben a rendszerezésben egyébként meglehetősen könnyű dolgom volna: a Guitar Pro 5 (és magasabb verziói) népszerű kotta-, és tabulatúra-szerkesztő program rengeteg skálával tudna nekem szolgálni. Hitelességét egy kissé megingatja az a tény, hogy például a roma-skálát bizánci skálaként említi és vannak ott másféle anomáliák is; ettől függetlenül a program kiemelt hasznosságához nem férhet kétség. A magam részéről más forrásokra kívánok támaszkodni, főként saját és tanítványaim zenei és matematikai felismeréseire, amely felismeréseket folyamatosan vetem össze egyre bővülő tudásanyagaimmal.