Az alapskálák IIIb.
A szólógitáros (vele a húros hangszeres) legfontosabb táblázata
Aki megértette az alapskálákat összefűző zeneelméleti alapelveket, azok felismerhették, hogy sajnos nem elég a klasszikus zeneelmélet temperált kvint-kvartköre...
...hiszen az a skálákat csakis tonális, azaz hangnemügyi szempontból szemlélteti. Tehát kiemeli a zenei alapként használt 2 fő hangnemet, a dúrt és a mollt és egyedül ezeket mutatja be, a maradék 5 skálát viszont egyszer és mindenkorra száműzi a körből.
A Pénzes-féle módszertan egyik fontos felismerése, hogy a gitárosnak, sőt bármely húros hangszeresnek mind a 7 skálára égetően szüksége van éppúgy technikai, mint tonális szempontból.
Ennek táblázatos összefoglalása látható alább, ez tehát a temperált kvint-kvartkör oszlopformátumba rendezve és kiegészítve a száműzött 5 skálával:
Ilyen módon 12 x 6 = 72 alapskálánk keletkezik. Itt kell azonban megjegyeznem, hogy 6# - 6b hangnemek esetén már enharmonikus egyezés lép fel, amely voltaképpen 7 skálával szűkíti a végeredményt, azaz 72 - 7 = 65.
Ez a skálamennyiség tökéletesen lefedi a zenében előforduló összes zenei-technikai szituációt, azaz kissé lesarkítva nincsen zene ezen skálarendszeren kívül.