(Szakmai) tévedések és egyéb vígjátékok X.
Én bluest (funky-t, metalt, stb.) szeretnék tanulni...
Az én feladatom elsődlegesen nem a zene egy-egy különálló területének megtanítása. Ezen területek között egyébként is jelentős átfedések vannak, ilyen például a blues, a rock, a shuffle és a funky közti testvéri viszony, ahol lényegében (kissé lesarkítva) ugyanarról a pentaton skáláról beszélhetünk, csak más stílusú megszólaltatással. Sőt, globálisan nézve inkább a zene egységességét hangsúlyoznám ki.
Joggal vetődik fel a kérdés, hogy akkor miért nem tanítom ilyen módon? Azért, mert az anyag óriási és nehezen érthető és ha a világegészt nem bontom le (az általam optimálisnak minősített) módszertani csomagokra, akkor az átlagos képességű tanítvány sohasem lesz képes átlátni azt.
Az én módszertanom tehát jóval általánosabb és személytelenebb, azaz jobban átadható, valamint szerteágazóbb, mert egész és logikus rendszert alkot. Én a tanítványt egyfajta, általam optimálisnak minősített keretrendszer használatára igyekszem megtanítani és ez a keretrendszer már önmagában elég arra, hogy a tanítvány szerzett tudásával azt csináljon, amit akar. Ez persze nem nélkülözi a stílusok egy-egy olyan sajátosságát, amelyet lehetséges, hogy különálló tananyagként kell a későbbiekben megtanítani. A tananyagban éppígy lesz ezután is megtalálható "authentikus" funky-, metal-, blues-riff vagy lick. Ez azonban elhanyagolható részletkérdés a nagy egész, azaz a kidolgozott gitártechnikai és nem utolsósorban pedagógiai módszertanhoz képest.
(A fenti gondolatok az egyik tanítványommal történt szakmai vitám vetülete. Ő bluest szeretett volna tanulni tőlem, amire én azt válaszoltam, hogy az én feladatom mindenekelőtt nem a blues, hanem a helyes gitártechnika tanítása. Ez nyilvánvalóan nem azt jelenti, hogy ő nem fog nálam soha bluest tanulni, csupán azt: előtte skálázik 1 évet, de utána a szerzett tudással már nemcsak bluest fog játszani, hanem bármit...)
Ha már itt tartunk, üssük fel a Pénzes-féle nagylexikont (☺) és nézzük meg, hogy mit is jelent ez a szó: keretrendszer?
"Zeneileg nézve az az optimális gitártechnikai és zeneelméleti módszertani rendszer, amelybe szükséges az adott zenét helyeznünk. Ilyen például a Pénzes-féle Gitáriskola, mert annak összes módszertani eleme mind logikus, éppen ezért jól műveltethető egységben áll egymással. Vegyünk például egy ablakot:
Minden ablak 2 fő részből áll: üvegből és keretből. Minden ablaknak van kerete. Nincsen keret ablak nélkül, mert az ablaküveg kizárólag a keretbe illesztve tudja teljesíteni funkcióját. A keret tehát -ha tökéletesen illeszkedik az ablaküvegre (és csakis akkor)-, optimális funcionalitást képes biztosítani az üvegnek."
Azt hiszem, hogy az üvegesek nagyon hálásak lesznek szakmai alapelveik lefektetéséért...☺