(Szakmai) tévedések és egyéb vígjátékok XIII. 

A kromatikus skála

 

Egyes gitároktatási anyagok kottáikban és tabulatúráikban az alábbi skálára (standard ujjrendje 1-2-3-4)...

 

Pénzes-féle gitártükörkép - Bemelegítő skála - 1-2-3-4

 

...kromatikus skálaként hivatkoznak. Lássuk ezen baklövéses és tévedéses hibaszerű hülyeség analízisét!

 

Néhány ezer év távlatából nézve nehéz okosnak lennünk a tárgyi bizonyítékok hiánya miatt, bár ennek az ellenkezője is igaz: könnyű okosnak lennünk, hiszen gyakorlatilag bármit mondhatunk...

 

A régi görög szó chroma...

Chroma

 

...jelentése: szín. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az ógörögök más skálaszerkezetben és más skálaépítési szabályok szerint, de ismerték a dór, a fríg, a líd skálát; ezekből aztán elméletileg könnyen le tudták vonni a következtetéseket a többire is.

Az általuk felállított, 7 hangból álló, úgynevezett diatonikus skálákhoz eredetileg nem tartozó hangokat (állítólag) különböző színekkel jelölték. Talán ókori hangszerek, például a kithara vagy a phorminx esetében megvolt ennek a létjogosultsága, bár az eljárás kissé infantilis. (Meglehet, hogy a húrok voltak más színűek.)

Mindenesetre szinte azonos jelentéstartalommal furcsamód a klasszikus zeneelmélet is átvette és a Chaplin-féle modern, komikus időkben nagyjából ugyanezt jelenti: a kromatikus skála gyakorlatilag mind a 12 temperált félhangot tartalmazza.

Most nézzünk meg egy eredetileg 7 hangos C-dúr skálát egyhúros formátumban, amelyet a maradék 5 hanggal kibővítve...

 

Pénzes-féle gitártükörkép - Egyhúros C-dúr skála

 

...egy kromatikus skálává változik.

Ám az elsőként ismertetett skála valójában nem ez, hiszen belőle -minden húrváltásnál, kivéve a G és H húr között-, egy félhanglépés hiányzik. Ez a skála tehát jelentős mértékben foghíjas. Joggal vetődik fel a kérdés, hogy akkor mi is ez?

 

Nos, igen nehéz volna rá bármilyen logikus skálaépítési szabályt ráhúzni, bár a Pénzes-féle módszertan képes erre, hiszen már ennél bonyolultabb skálákat is lemodellezett. De ennek nem sok értelmét látom, hiszen a skálaszerkezet nem valamilyen különleges, egyedi alapelvből, hanem a gitár nagyobbrészt kvart hangolásából ered. Éppen ezért ebben az esetben szerintem a legbölcsebb skálameghatározás, ha ezt a torzszülöttet nem zenei skáláként minősítjük. Nem zenei, hiszen nagyon erőltetetten lehetne beilleszteni bármilyen jellegű zenébe. Amorfitása leginkább akkor ütközik ki, ha a skálát zongorára tesszük át. Ezt most képformátumban nem dolgozom ki, ám zongorán történő lejátszásakor azonnal észlelhető, hogy nem lehet beilleszteni egyetlen normális, azaz zeneileg elfogadott skálaépítési szabályba sem.

 

Ha a Nem zenei skálák című fejezetcsomaghoz ellátogatunk, akkor számtalan nem zenei skála között válogathatunk. Mindegyik mögött van egy jellegzetes technikai vagy ujjrendi, de sohasem zenei alapelv. Így jönnek létre a piramisok, a cikcakkok, stb. Nem probléma ez, mert ez a skála...

 

Pénzes-féle gitártükörkép - Bemelegítő skála - 1-2-3-4

 

...csupán arra való, amire ki lett találva: nevezetesen az én rendszeremben 1-2-3-4 ujjrendű, kezdő szintű bemelegítő gyakorlat.

 

Mi tehát a megoldás?

Az alábbi gitár-tükörkép már valóban egy G hangról indított kromatikus skála (speciális ujjrendjét most nem részletezem):

 

Pénzes-féle gitártükörkép - Kromatikus skála G hangról

 

Ez már ténylegesen zenei, azaz a temperált zenei rendszerből logikusan levezethető és gyakran felhasznált skála, amely láthatóan érinti mind a 12 hangot.