(Szakmai) tévedések és egyéb vígjátékok I.
Bevezetés
"Az igazságokat folyton ismételni kell, mert a tévedéseket is folyton ismétlik." (Goethe)
Ebben a fejezetcsomagban áll szándékomban összegyűjteni az Interneten fellelhető vagy egyéb helyeken hallott-látott célzatosan szakmai tévedéseket. A bevezetés legfontosabb gondolata, hogy a szakmai tévedés természetesen nem egyenlő az egyéni ízléssel, az utóbbi ugyanis saját személyes benyomásaimat tartalmazza, így mivel az teljességgel szubjektív, nem erőltethető rá más személyekre.
Mi alapján mondhatom akkor ki azt, hogy egy bizonyos dolog szakmai tévedés-e vagy sem? Elsődlegesen Gitáriskolám egyik legmeghatározóbb alapelve alapján: egy optimális mindig létezik, míg a többi nem az. Ebben a pillanatban képes vagyok:
-
a problémát analízis alá venni, azaz a probléma lényegét feltárni,
-
utána felvázolni az összes lehetséges megoldást,
-
majd abból kiemelni az egyetlen optimálisat.
Ám ne sértődjünk meg: nyilvánvalóan ez a személytelen módszertani eljárás is tartalmazhat személyes mozzanatokat, ezt a jogot fenntartom magamnak.
Másodlagosan: sokszor nem is a technikát vagy a szemléletet kell analízis alá venni, hanem a klasszikus zeneelmélet bizonyos káros szokáskötegeit vagy egyéb zenetörténeti tévedéseket. Amit valójában el szeretnék érni, hogy ez a fejezetcsomag magas szintű szakmai viták bázisává váljon, ebből következően nagyon szívesen publikálnék az enyémtől eltérő szakmai véleményeket is, ha írója a teljes nevét, e-mail címét és írásbeli engedélyét adja hozzá. (Bubu, Sziszi, Kuki és egyéb internetes álnevű, azaz névtelen jánosok leveleit nem publikálom és nem is érdekelnek.)
Természetesen a fejezet célja a szakmai analízis és nem a személyeskedés, ezért a tévedések és egyéb vígjátékok forrásait nem jelölöm meg, kivéve persze ha azok magától Shakespeare-től származnak ☺.