Szólótechnikai alapok IV.
A skálák összekapcsolása
Általános skálafordulási szabályok
A jelen kiadvány logikus, rendszerezett folytatása...
...gyakorlási sorozatoknak. Ha Önnek egyáltalán nincsenek szólótechnikai
tapasztalatai, akkor javaslom, hogy mindenképpen az említett
fejezetcsomagokkal kezdje, mert nélkülük nem lesz képes az itt leírtakat
értelmezni.
Az OSIRE alapszintű használatánál...
...pontosabban teljes skálás skálavariációk lejátszásánál
észrevehettük, hogy a program a skálák összekötésekor minden esetben a skála
legtetején és legalján bejátszik +1 ciklust. Tehát minden egyes
skálakapcsolatnál keletkezik alul-felül 2 ciklus. Mint minden haladó
problémánál, itt is többféle megoldás lehetséges, ki kell tehát választanunk
az optimálisat.
Mit jelent ebben az esetben az optimalitás?
Azt, hogy a skálaváltás (amely gitár esetében egyenlő a fekvésváltással) a
lehető leggyorsabban és a lehető leglogikusabb lépésben történjen, azaz nagy
sebességeknél már ne kelljen ezzel foglalkoznunk.
Valójában 2 lehetőségünk van, amely közül az egyik optimális, a másik nem.
Először nézzük meg a videót, amelyben F-dúr teljes skálában, annak 1. skálájában haladok felfelé 012 skálavariációval, majd cikluson belüli váltással átmegyek a következő, G-dór skálába:
A videón ezt a váltást a 4. ujjal követtem el. A váltás további jellegzetessége, hogy a 4. ujjat csúsztattam a felső +1 ciklusban. (Itt jegyzem meg, hogy ezt valójában bármelyik ujjunkkal meg tudjuk tenni.) Sokan erre azt mondják, hogy ez a mozdulat voltaképpen egy technikai fogás, úgynevezett slide (csúsztatás). A szabványválasz, hogy szerintem a slide egy speciális technikai effekt, ahol maga a technika által adott hangzás a fontos. Ebben az esetben viszont nem az effekt számít, hanem a skálaváltás, amely történetesen technikailag igen hasonlít a slide-ra.
Jegyezzük meg, hogy cikluson belüli váltás nem optimális, mert sebességbeli felső határa van. Azaz csúsztatott ujjakkal nem fogunk tudni gyors skálaváltásokat elkövetni.
A fentiekből következik, hogy az optimális skálaváltás minden esetben a
ciklusok közötti, mert a ciklusban történő összekötést nagy sebességeknél már
nem tudjuk kijátszani, míg a ciklusok közötti összekötést igen. Másrészről a
ciklusok közötti összekötés esetén bármikor átmehetünk egyhúros skálába és ez
technikailag mindenképpen előnyös.
Az alábbi videón a fenti skálavariációt (F-dúr teljes – F-dúrból G-dórba
váltás – 012 skálavariáció) már ciklusok közötti váltással játszom le:
Most nézzük meg az optimális átkötést alul is, azaz a skálák alsó hangjainál:
Ezután ellenőrizzük le a ciklusban történő és ciklusok közötti skálaváltás különbségeit egy másik skálavariációval: 011. Először a cikluson belüli váltás:
Láthatjuk, hogy a már ismertetett, slide-szerű mozdulattal tudunk csak váltani. Azonban a ciklusok közötti váltás esetén…
…érdekes dolgot vehetünk észre:
a skálavariáció képletéből adódóan lehetőségünk van arra és meg is tesszük, hogy a skálafordulás előtt már 2 ciklussal előbb váltunk skálát!
Ellenőrizzük le ezt a váltást a fenti videón!
Most nézzük meg az optimális átkötést alul is, azaz a skálák alsó hangjainál:
Végül ellenőrizzük le a fentieket egy másik skálavariáción (010), F-dúr teljes skálában:
Általános skálafordulási szabályok
Az OSIRE a skálafordulásokkor nem minden esetben teszi be a +1 ciklust, mert bizonyos skálavariációs szabályoknál a +1 ciklust technikailag csak nagyon nehezen tudnánk bejátszani. Ezt a Tisztelt Olvasó most még nem látja át, de el kell nekem hinnie. Először nézzük meg az általános skálafordulási szabályokat:
-
Ha a skálavariáció átmérője (a skálavariáció abszolút hangmagassága) kisebb vagy egyenlő az 1 húron lévő lépésszámmal, akkor az OSIRE bejátssza a +1 ciklust.
-
Ha a skálavariáció átmérője (a skálavariáció abszolút hangmagassága) nagyobb az 1 húron lévő lépésszámmal, akkor az OSIRE nem játssza be a +1 ciklust.
Itt van a már haladó ujjrendű 0123 skálavariáció. Átmérője, azaz a skálavariáció abszolút hangmagassága 4. Például F-dúr skálánál ez a következő 4 hangot jelenti:
F-G-A-H
Ez azért lényeges, mert a ciklust trichord-szerkezetben (1 húron 3 hang) nem tudjuk lejátszani anélkül, hogy ne ugranánk mindig át a következő húrra. A skálavariáció egyetlen ciklusa tehát 1 húron, trichord-szerkezetben sohasem játszható le:
A skála tetején (és alján) ugyan betehetnénk a +1 ciklust, ám ezt az alkalmazott lejátszási szabályok szerint nagyon nehezen tudjuk megtenni. A végső és legmegnyugtatóbb megoldás a felmerült problémára, hogy emiatt az OSIRE nem játssza be a +1 ciklust.
Ha azonban a 0123 skálavariációt tetrachord-szerkezetben gyakoroljuk (1 húron 4 hang), akkor -mivel a 0123 abszolút hangmagassága 4-, a skála tetején és alján nem lesz gond a +1 ciklus bejátszása, hiszen nem törik meg a skálavariáció lejátszásának menete:
Nézzünk egy harmadik példát!
Adott a 012 skálavariáció. Átmérője, azaz a skálavariáció abszolút hangmagassága 3. Például F-dúr skálánál ez a következő 3 hangot jelenti: F-G-A.
A ciklust trichord-szerkezetben is le tudjuk játszani és emiatt az OSIRE a skála tetején és alján a +1 ciklust is bejátssza.