Szólótechnikai alapok III.

Az 10 skálavariáció

 

Ismételjük meg az egyik fontos megállapításunkat:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

a haladó ujjrendi problémák többsége a skálavariációk esetében a G és H húrok közti nagyterc hangolási különbség miatt alakul ki.

 

Ebből következően a skálavariációk ujjrendje kezdetben alapjában véve lineáris, azaz szekvenciális marad és (nagyobbrészt) csak a G-H húrok környékén változik meg. A szólótechnikai szabályok figyelembevétele mellett még így is többféle haladó ujjrendből választhatunk. Az alább ismertetett megoldás az általam optimálisnak ítélt és "dúr-problémának" neveztem.

 

Először nagyon alaposan gyakoroljuk ki az 10 skálavariációt dúr skálában, amelyhez a pontos ujjrendet is mellékelem, a kritikus részeket pedig sárga színnel jelzem:

 

Dúr

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskála - G-dúr

 

A következő skálában felmerül egy további, a fentitől különböző ujjrendi probléma, rögtön a skála elején. A videó alján az általam optimálisnak ítélt ujjrendrészletet ismertetem:

 

Dór

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskála - G-dór

 

A következő skálában a fenti, "dór-probléma" 2 helyen előfordul. A felvázolt ujjrenddel már könnyebben leküzdhető:

 

Fríg

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskála - G-fríg

 

 

Líd

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskála - G-líd

 

 

Mixolíd

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskála - G-mixolíd

 

 

Moll

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskála - G-moll

 

 

Lokriszi

Pénzes-féle Gitáriskola - Alapskála - G-lokriszi