Pénzes-féle szólótechnikai alapok II.
A skálavariációk speciális esetei
A visszatérő ciklusok transzponálhatósága
Néhány zenei skálavariáció esetében a variáció alapképlete csak bonyolult módon szemléltethető. Ilyenkor nem 1, hanem 2 vagy 3 ciklusban kell megmutatni a skálavariációt. Ilyen például a kezdőszintű Zuhanós alapképlete:
Skálavariációk - A skálavariációk speciális esetei - Zuhanós
A visszatérő ciklusok transzponálhatósága
Ezen variációtípus kiemelten hasznos lesz haladószinten, amikor is megpróbáljuk majd az alapskálákat mindenféle megközelítésben összekötni, más szóval a skálavariációkat transzponálni. Főleg az „Egyhúrossal összekötött alapskálák” című gyakorlatsorozatban lesznek hasznosak. Ilyenek például:
-
A-triola (010),
-
V-triola (101).
Ez egy speciális ujjrendi probléma. Ha például egy rövid pillantást vetünk a kezdőszintű Hullámos nevű skálavariációra...
...akkor láthatjuk, hogy az 1. triola véghangját (H) és a 2. triola kezdőhangját (E) egyaránt 1. ujjal kell lefognunk.
Ez meglehetősen nehéz, mert a kiemelten fontos 1 ujj - 1 hang szabály szerint alapértelmezésben semelyik ujjunkat sem fektethetjük el kisbarré-technikával:
Skálavariációk - A skálavariációk speciális esetei - Hullámos
Tapasztalatom szerint ezt a problémát legtöbbször mindenféle bonyolultabb ujjrend bevezetése nélkül kéne megoldanunk, azaz az ujjak gyors, húrváltásos átugrásával. Ezen speciális esetet a skálavariáció neve mellé írva külön is jelzem.