Pénzes-féle szólótechnikai alapok II.
A skálavariációk fordulása
Az emelkedő és csökkenő skálavariációk
A változatlan és visszatérő skálavariációk
A cím fontos kérdésre hívja fel a figyelmet: miután elindult a skálavariáció, amely tehát ugyanazon jellemző dallamképlet, csak más skálafokokról (hangokról) indítva és mindez 1 előregyártott skálasablonba (alapértelmezésben G-dúrba) helyezve...
..vajon milyen szabályok szerint forduljunk meg a skála tetején, azaz legfelső hangján?
Valójában a problémát csak kétféleképpen tudjuk lekezelni: a skálavariáció képletét vagy megfordítjuk vagy nem. Ha meg kell fordítanunk, akkor azt legtöbbször szintén kétféle módon tudjuk megtenni.
Lássuk a szabályokat!
Az emelkedő és csökkenő skálavariációk
Ha a skálavariáció dallamképlete (ciklusa) hangmagasságban emelkedő, azaz a ciklus véghangja magasabb a kezdőhangnál, ilyen például az Eltolásos quattro 5 (0111)...
...vagy csökkenő, azaz a ciklus véghangja alacsonyabb a kezdőhangnál, ilyen például a Kétszeres triola - fordított...
...akkor a skála tetején a skálavariáció dallamképlete megfordul. Ebben az esetben tehát a ciklus kezdő-, és véghangja nincs egy hangmagasságban egymással
Nézzük először az Eltolásos quattro 5 skálavariációt, ahol a fordítás inverz módon így fog megvalósulni:
0111 → 1000
Skálavariációk - A skálavariációk fordulása - Eltolásos quattro 5 fordulása - 0111 → 1000
Csökkenő skálavariációnál, például Kétszeres triola - fordított esetében:
Skálavariációk - A skálavariációk fordulása - Kétszeres triola fordított fordulása
A fordítás miatt emelkedőből csökkenő, illetve csökkenőből emelkedő lesz, de nem ez a lényeges, hanem az, hogy a skála tetején a képlet megfordul.
Furcsamód így fordítja meg szinte mindenki az ilyen jellegű skálavariációkat, még a teljesen kezdő tanítványok is, tehát ezzel a szabállyal én voltaképpen az emberi fülhöz, annak belső szimmetriaigényéhez igazodom.
Sajnos a problémát még ezzel nem kezeltük le teljesen, ugyanis alapjában véve maga a képlet fordítása is kétféleképpen történhet. Például egy Eltolálos quattro 1 nevű skálavariációt (0100)...
...úgyis meg tudunk fordítani, hogy jobbra egy függőleges szimmetriatengelyen tükrözzük...
↓
...vagy vesszük a fordítottját (inverzét):
↓
Az alapszintű matematika ezt az inverz fordítást még jobban megmutatja (ami 0 volt, 1 lett, ami 1 volt, 0 lett):
0111 → 1000
A képlet fordítása esetén mindig az utóbbit, azaz inverz fordítást kell alkalmaznunk, mert az emberi fül teljesen ösztönösen mindig inverz fordítást végez el.
Tehát még egyszer: ezen skálavariáció-típus neve emelkedő vagy csökkenő és így is fogok a későbbiekben hivatkozni rájuk. Az összes csökkenő skálavariáció haladó ujjrendű és a jelen kiadvány ilyen jellegű ujjrendi megoldásokat nem tartalmaz.
A változatlan és visszatérő skálavariációk
Ha a skálavariáció dallamképlete hangmagasságban lényegében változatlan (azonos hangmagasságú, például a Tripla - 000)...
...vagy visszatérő (a ciklus első hangjára, azaz a ciklus első és utolsó hangja azonos, például Eltolásos quattro 1 - 0100)...
...akkor a skála tetején nincs ciklusfordítás:
Skálavariációk - A skálavariációk fordulása - Eltolásos quattro 1 fordulása
A fordulás legfőbb jellegzetessége tehát, hogy a legfelső ciklus csak egyszer kerül lejátszásra és természetesen ciklusfordítás nélkül.
0100 → 0100
Nincs más hátra, mint az alapelvek alapszintű megértésével és folyamatos, húrváltástól független fel-lepengetéssel a ciklusokat először G-dúr skálába beilleszteni, majd ha ott jól mennek, akkor a többi alapskálában is kigyakorolni. Mindezt a jelen kiadvány képes alaposan begyakoroltatni, amit aztán az OSIRE programnál már saját magunk is továbbfejleszthetünk.