Pénzes-féle szólótechnikai alapok I.

A gitár tartása

 

A gitár tartásánál a klasszikus elveket kéne követnünk.

A gitár a húrlefogó kéz felöli combon nyugszik (jobbkezes gitárosoknál ez a bal comb), a gitárnyak enyhén felfelé áll, a gitáros hangszere fölé hajol, vállai leeresztettek, háta függőleges, a húrlefogó kéz csuklója a gitárnyak alá fordul olyannyira, hogy az 1. ujj kivételével a 2.-3.-4. ujjak minden irányból majdnem merőlegesen érintik a fogólapot, azaz ujjaink játék közben soha ne törjenek vissza (amely mozdulat a kezdők alapvető hibája szokott lenni).

Ez még tágabb megfogalmazásban azt is jelenti, hogy alapértelmezésben az 1. ujj kivételével ujjainkat sohasem fektetjük el. (Erre haladó technikáknál lesznek kivételek.)

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

A hüvelykujj a gitárnyak hátsó ívének közepén szinte satuszerű szorítással segít a húrok –némely esetben elég nehézkes- lefogásának. Ilyenkor mondom azt, hogy ha én elölről, azaz szemből nem látom a nyak fölött a tanítvány hüvelykujját, akkor az már nagyjából jó.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

A fenti, optimális kéztartás alól kivétel csak néhány, valójában elavult, hüvelykujjat is igénylő akkordfogás. Ezt általában szintén megmutatom a tanítványoknak, de nem alapozunk rá. Ilyen például a C7 akkord:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Kezdőknek ujjerősítő gyakorlatokat javaslok először óvatosan, majd egyre nagyobb terheléssel! Túlzásokba azonban ne essünk, nehogy ujjaink bemerevedjenek. Itt érdemes megjegyezni, hogy harcművészetek esetleges gyakorlása során a kéz összes területe negatív következmények nélkül keményíthető, kivéve az ujjakat.

 

Egyben javasolt lábtartó beszerzése...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

...amely használata a gitárt egy kissé megemeli, így csuklónkat a nyak alá jobban be tudjuk fordítani. Ugyanezen okból álló játék esetén a gitár ne legyen hasunknál lejjebb:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

A műkedvelő gitáros azonnal felismerhető "térdénél" lógó gitárjáról...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

...míg professzionális zenészek hangszerüket szinte a mellükön hordják:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Egy másik volt tanítványom teljesen ösztönösen Paco de Lucía-szerű beüléssel nyúlt gitárjához. Ebben én nem akadályoztam meg, bár a klasszikus gitártartást egy ideig erőltettem. Ennek a póznak az a lényege, hogy valamelyik láb keresztbe van téve a másikon:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Jelzem, hogy a fenti gitártartás néha nem stabil. Ez abban jelentkezik, hogy a gitár bizony mozog, billeg a gitáros kezei között. Ez az instabilitás mindenképpen kerülendő, amelynek egyik, elektromos gitároknál alkalmazható megszüntetése a vállpánt használata ülő pozícióban:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Optimális gitártartás és problémái

 

Ebben a helyzetben még a lábunkat sem kell feldúcolni a lábtartóra, vagy valamilyen más magasító tárgyra. Ezzel a lehetőséggel mostanában egyre több tanítványom él.

 

Meg kell még jegyeznem, hogy néhány tanítványomnak néha megfájdul a háta a sok üléstől. Ilyenkor azt szoktam nekik javasolni, hogy nyugodtan álljanak fel és úgy gitározzanak. Ha lehetséges, ezt ők meg is teszik; ebből sohasem volt még probléma. Némelyikük 5 perc után már a kis Angus Youngnak érzi magát (ACDC) és úgy kell bezárni az ajtót, másként kirohanna a folyosóra.

 

A gitártartás problémáiról írok még a GYIK - A gitártartás problémái című fejezetben.