Pénzes-féle szólótechnikai alapok I-IV.
Útmutató
További gyakorlási lehetőségek
Ez az útmutató segíti a tanulót a monumentális Pénzes-féle Gitáriskola otthoni, egyszemélyes feldolgozásának első lépéseiben. Amint később olvashatjuk és tapasztalni fogjuk, ennek vannak emberi buktatói, pszichológiai problémái, amellyel a tanulónak saját magának kell megküzdenie. Ennek ellenére úgy látom, hogy nincs és nem is lesz ennél logikusabb, rendszerezettebb oktatási anyag a gitároktatási piacon. Természetesen szívesen válaszolok minden feltett kérdésre:
info@music-instrument-guitar.org
A feldolgozásban lépésről lépésre haladjunk, lépéseket ne hagyjunk ki és ne ugráljunk közöttük, főleg nem a nyers, technikai alapozás során.
Először csak olvassunk és ne essünk neki a gyakorlatnak, mert meg is kell értenünk, hogy mit miért teszünk.
Sok sikert a feldolgozáshoz és csak okosan, alaposan, ahogy a győztesek csinálják!
Optimális szólótechnikai alapozás
1. lépés → Előszó
2. lépés → Általános tanulási javaslatok
3. lépés → Elméleti alapok
Ennél a pontnál tulajdonképpen el kéne olvasni az Elméleti és gyakorlati alapok című fejezetcsomagot, amely -belátom-, elég sok és egyre több fejezetből áll. Az bizonyos, hogy minél többet olvasunk el belőle, annál inkább át fogjuk látni a "rendszert" és ez a tanulásban annál inkább segítségünkre lesz. → Tartalomjegyzék
4. lépés → Az elektromos gitár részei
5. lépés → A gitár áthúrozása
6. lépés → Technikai alapelvek
7. lépés → Bevezető zeneelmélet
8. lépés → Gyakorlási ütemterv
9. lépés → A gitár tartása
10. lépés → A pengető és a pengetés
11. lépés → Példák a rossz gitár-, és pengetőtartásra
12. lépés → Az ujjak számozása
Jobbkezes gitárosoknál a balkéz ujjainak számozása a következő:
-
1. ujj - mutatóujj,
-
2. ujj - középső ujj,
-
3. ujj - gyűrűs ujj,
-
4. ujj - kisujj.
13. lépés → A húrok lefogása
14. lépés → Leggyakoribb pengetési hibák
15. lépés → A Malmsteen-, és az Impellitteri-pengetés
A honlapon már többször utaltam a kétféle pengetésre, amelyeket én nagy gitárosokról neveztem el. Az első, nagyobbrészt csuklóból és némi ujjpengetésből levezetett technikát Malmsteen-pengetésnek, a teljes alkarból megvalósított technikát Impellitteri-pengetésnek neveztem el. Az utóbbiban van az az iszonyatos sebesség, amellyel Chris Impellitteri és persze mások sebességi világrekordokat döntögetnek. Nem kötelező az utóbbit kigyakorolni, illetve a pengetés tanulásának menete egyébként sem cserélhető fel.
Legelőször tehát a Malmsteen-pengetésben kell alapos tudást szereznünk és csak később, igen szabályozott gyakorlatok formájában hozható be az Impellitteri-pengetés.
Nagyon fontos megjegyeznünk, hogy a kétféle pengetés ugyanazon alapelvre, azaz a folyamatos fel-lepengetésre épül, továbbá, hogy a kezdők semmiképpen se kezdjenek az Impellitteri-pengetéssel foglalkozni.
16. lépés → Alapozás és bemelegítés
Én azt hiszem, hogy a ház legfontosabb része az alap. Ha ugyanis az nincs jól a földbe döngölve és lebetonozva, akkor veszélybe kerülhet az egész ház. Tetőt, sőt falakat is lehet cserélni, de az alapot sohasem...
Ezen egyszerű és könnyen megérthető gondolatokkal nyitottam meg a ránk váró technikai sorozatot, hogy a Tisztelt Olvasót a garantáltan unalmas, de bombabiztos alapozásra sarkalljam. A gyakorlatok úgy lettek kitalálva, hogy megfeleljenek ezen legfontosabb kritériumnak. Nélkülük tudásunk légbe épített kastély lesz, amelyet az első technikai vagy pszichikai nehézség (ilyen például a színpadi fellépés) úgy el fog fújni, mintha sose lett volna.
Alapozzunk tehát keményen, okos figyelemmel és további javaslatom, hogy az alábbi fejezetek gyakorlatait lassan, csakis egymás után, tehát az alábbi sorrend szigorú betartásával vegyük.
17. lépés → Üres húros pengetések
18. lépés → Páros számú pengetések
19. lépés → Páratlan számú pengetések
20. lépés → Pentaton skálák
21. lépés → Alapskálák
22. lépés → A pengetési hibák kezelése
A szerzett szólótechnika stabilizálása
A jelen rész logikus és rendszerezett folytatása az 1. szintnek. Ha Önnek egyáltalán nincsenek szólótechnikai tapasztalatai, akkor semmiféleképpen se itt kezdjen a tanulmányokba, mert nem lesz képes az itt leírtakat értelmezni.
1. lépés → A skálavariáció
2. lépés → A skálavarációk alapelvei
3. lépés → A ciklus fogalma
4. lépés → A skálavariációk fordulása
5. lépés → A skálavariációk lezárása
6. lépés → A skálavariációk speciális esetei
7. lépés → Tanulási javaslatok
8. lépés → Kezdő skálavariációk I.
9. lépés → Kezdő skálavariációk II.
10. lépés → További gyakorlási lehetőségek
11. lépés → A skálák, skálavariációk lejátszási módjai
Haladó ujjrendi problémák
Ezen oktatási anyagnak fő célja az igen bonyolult haladó ujjrendek alapos begyakoroltatása 3 haladó ujjrendi példán keresztül, mind a 7 alapskálára. Mivel a problémakör nagysága és bonyolultsága miatt nem lehetséges az OSIRE által lejátszható skálavariációk összes ujjrendi megoldásának felvázolása, ezért ebben a fejezetcsomagban az általam legfontosabbnak ítélt és a leggyakrabban előforduló ujjrendi problémák megoldásait ismertetem videóanyagokkal és (0120 esetében) teljes ujjrendi leírással kiegészítve. → További ismertető
A skálák összekapcsolásakor keletkező ujjrendi problémák
Ezen oktatási anyagnak fő célja a skálák összekapcsolásakor keletkező ujjrendi problémák felvázolása és szabványos megoldásaik videós bemutatása. Mivel a problémakör nagysága és bonyolultsága miatt nem lehetséges az OSIRE által lejátszható skálavariációk összes ujjrendi megoldásának felvázolása, ezért ebben a fejezetben az általam legfontosabbnak ítélt és a leggyakrabban előforduló ujjrendi problémák megoldásait ismertetem. → További ismertető
Ez a fejezetcsomag a gyors játékhoz elengedhetetlenül szükséges Impellitteri-pengetés gyakorlatait tartalmazza. → További ismertető
További gyakorlási lehetőségek
Viszonylag hamar kezdhetünk el foglalkozni a speciális tapping-technikával (nagyjából 2. szint környékén). A magam részéről a technikát olyannyira opcionálisnak, szabadon választhatónak tartom, hogy mindig megkérdezem tanítványaimat, akarnak-e egyáltalán foglalkozni vele. A tanítványok többsége végül végiggyakorolja a tapping-gyakorlási sorozatot, de voltak olyanok, akiket a technika nem érdekelt.
Nagyjából 3. szint környékén kötelező behoznunk a szólótechnika egyik nagy mumusát, az arpeggio-skálákat, annak speciális sweep-picking technikájának szisztematikus kigyakorlását.