Szólótechnikai alapok XI.
Mire jó a skálavariáció ? (Avagy szimuláció és valóság)
A napokban egyik haladó tanítványom –aki voltaképpen már évek óta nyúzza a híres, Pénzes-féle skálavariációkat, sőt egyenesen azokon nőtt fel egészen Vivaldi mester szintjéig-, egy meglepő kérdést támasztott nekem:
Mire jók a skálavariációk???
A kérdés hallatán egy pillanatra megdöbbentem és majdnem érzelmileg reagáltam:
"Te, aki lassan 130-as taktusszámmal nyomod a Vivaldi Nyár-tételt, hát tényleg nem érzed?"
Aztán eszembe ötlött: én is voltam úgy bizonyos dolgokkal, hogy évekig csináltam, mégsem kérdeztem rá végső okaira.
A szabványválasz mindezidáig ilyen esetekben mindig az volt, hogy a skálavariációk, mint a nyers technikai és zenei potencialitás adják meg a szükséges hangszertudás 70-80 százalékát (ebben természetesen azóta sem kételkedem, sőt szilárd meggyőződésemmé vált, hogy ez az újfajta megközelítés az összes hangszer esetében igaz). A szabványválasz tehát pontos, nekem azonban sohasem tűnt igazán frappáns válasznak.
Nemrégiben eszembe jutott valami, amelynek fényében az említett technikai és zenei potencialitás még világosabb értelmet nyer. A kulcsszó a szimuláció.
A szimuláció a valóság adott mértékű és minőségű leképezését, modellezését jelenti. Ebben a vonatkozásban a számítástechnika teljes egészében szimuláció, a programok pedig a fizikai valóság egy-egy kiragadott szeletét képezik le. De miért? Mert a szimuláció hasznos, praktikus, sokszor izgalmas és sok esetben jóval gyorsabb a valóságnál. Vegyünk például egy csillagászati oktatóprogramot, amely képes megjeleníteni (szimulálni) a Naprendszer bolygómozgásait, akár gyorsítva vagy lassítva. Kell-e mondanom, hogy erre a vizuális perspektívára (azaz hogy a Naprendszert távolról szemléljük), az emberiség a jelen pillanatban még mennyire nem képes?
Egy másik, igen praktikus példa a pilóták képzése. Egyetlen kiképzőközpont sem hajlandó egy gyakorlatlan pilótát felküldeni egy Boeing 747-sel vagy F16-sal, ehelyett a képzés adott tudásszintig kizárólag szimulátorokban történik:
Forrás - Source: twistedsifter.com
Ezek a speciális számítógépek a valóság olyan részeit képezik le, amely a repülés szempontjából kiemelten fontosak.
Vegyük észre, hogy a repülési szimulátor nem szimulál mindent, csakis repülésspecifikus valóságelemeket!
Rendben, de mindez miképpen csatlakozik a zenéhez?
Nos, az OSIRE modellezte skálarendszer és skálavariáció-halmaz logikus (és algoritmikus) rendszerezettségével és nem utolsósorban irtózatos mennyiségű variációs lehetőségével magát a zenét szimulálja. A zenéhez azonban nem tudunk közelíteni kizárólag elmélettel, a zenét adott hangszeren (nincs mese!) egyszerűen ki kell gyakorolni. Itt jön be a képbe a gyakorlat, amely (szerintem) minél logikusabban felépített, minél rendszerezettebb, annál jobb. A Pénzes-féle módszertan tehát –amelynek módszertani zászlóvivője az OSIRE program-, a zenélés egy lehetséges szimulációja. Hogy mennyire fedi le a zenét, arról konkrét adatok is vannak: az OSIRE elméletileg 725 = 1.341.068.619.663.964.900.807 skálavariációt képes lejátszani, amely természetesen nem éri el a zene végtelenjét, de legalább megközelíti.
Mindez érthető, de kell-e szimulálni a zenét (értsd: a zene tanulását)?
Csak üljünk át a kétfedelű után a Boeingbe, hogy megtudjuk a választ.
További biztonságos repülést / kellemes zuhanást kívánok!