Szólótechnikai alapok VI.

Modellezés

 

Vegyük például legújabb játékvasutamat...

 

A Gitáriskola írása közben

 

...illetve...

 

Kedvenc játékvasutam

 

A tréfát félretéve; a Gitáriskola fennállása óta rengeteg olyan levelet kaptam, amelyben zenei-pedagógiai tevékenységemet méltatják. Az elismeréseket ezúton is szeretném megköszönni. Azonban főként a zenészek nem veszik észre azt az egyébként nem oly nyilvánvaló tényt, miszerint ez a Gitáriskola valójában nem zenei megközelítéseket alkalmaz; ezt a Gitáriskolát egy zenész nem tudta volna megírni.

 

Miről is van szó?

Sokszor és sok helyen említettem már, hogy a zene varázslat, tehát a legmagasabb szinten nem modellezhető. Ha így volna, előbb-utóbb meg lehetne írni az algoritmust Beethoven 5. szimfóniájára, amely után már a számítógép is képes volna ilyen léptékű alkotásokra. Ez azonban képtelenség, így a zene végérvényesen varázslat marad. Ennek ellenére alapegységei mégis részlegesen vagy teljes egészében modellezhetők. Ilyenek:

  1. A zeneileg meghatározható hang jelensége

  2. A konszonancia jelensége

  3. Skálaalkotás a természetből vett akusztikai jelenségek alapján

  4. A tonalitás

  5. A zene nagy belső, ritmikai arányossága

  6. Egyéb, a zenéhez kapcsolódó módszertani elemek

Ezt a teljes vagy részleges modellezhetőséget főleg a zeneoktatók használhatják ki, ám a legtöbbjük ezt nem teszi meg, mert alapvetően ők is csak zenében gondolkodnak. Ez meg is látszik a klasszikus, illetve a jazz-zeneelméleten, mert azok lehetnének jóval logikusabbak és modellszerűbbek annak ellenére, hogy ezen tudományokat nagyon nagy, de mégis zenei elmék építették fel.

 

Én az érthetőség kedvéért -bevallom, sokszor nem tudatosan, hanem intuitív módon-, elvetettem a hagyományos zenészi megközelítéseket és megkockáztatom a szót: sztereotípiákat. Absztraktív képességemet, tehát azon pedagógiailag létfontosságú elemet, miszerint oktatóként sokszor nem, vagy csak nehezen modellezhető dolgokat kis átalakítással (absztrakcióval) oktathatóvá, azaz átadhatóvá, megérthetővé tegyek, a programozási nyelvekből kölcsönöztem.

 

Ugyaninnen vettem egy rendszer teljes felépítésének igényét és szükségszerűségét, valamint azt, hogy a felépített rendszerelemeknek logikus kapcsolatban kell lenniük egymással (rendszerszemlélet). A Pénzes-féle módszertan ezen követelményeknek mind eleget tesz, ettől függetlenül nem állítom, hogy könnyen átlátható, főként a kezdőknek, aminthogy egyetlen programozási nyelv megtanulása sem az.

 

De végeredményben megérthető, ebben az esetben már logikusan műveltethető is és így (majdnem) minden választ megad arra, hogy milyen elemek szükségesek a jó zene előállításához.

 

Természetesen -mivel a zene végeredményben varázslat-, a modellezésnek is léteznek határai. Ez azonban szinte közhelyszerű kijelentés, mivel ahogy már fentebb említettem, Beethoven 5. szimfóniáját, sőt már egy jó funky-improvizációt sincs értelme lemodellezni. A lényeg ebben a kérdésben az, hogy a modellgyártással a régi, zeneileg lerágott csontok, koponyák és csontvázak teljesen új, "friss húsú" és sokszor sokkal jobban szabott köntösben jeleníthetőek meg és amire már nem egyszer volt példa: a modellezett elemekből kis logikával újakra vagy kevésbé ismertekre következtethettünk. (Ilyen volt például a Testvér-alapskálák felfedezése.)

 

A Pénzes-féle módszertan gazdasági részlege tehát pusztán pedagógiai okokból -ha az az ésszerűség határain belül kerül kidolgozásra-, a sablonok sorozatgyártására állt rá.

 

A Gitáriskolában fellelhető modellek és sablonok a következők:

A sablontanulás nem jelenti azt, hogy gondolkodjunk sablonosan, viszont oktatási szempontból a lehető legjobb kiindulópont, sőt még utána is. A Jam session fejezetcsomag improvizációit hallgatva nem érzünk (eddig senki nem érzett) mögöttük zenei sablonosságot, bár alapként nyilvánvalóan ott voltak; ellenkezőleg: mivel a sablonok zeneelméletileg teljességgel lefedik és kitűnően modellezik a gitár nyújtotta lehetőségeket (és korlátokat), ezeket a tanítványok hamar képesek saját rendszerükbe integrálni.

 

A témához kapcsolódó további gondolatok olvashatók még a Gyakran Ismételt Kérdések "A programozás és Gitáriskolám kapcsolata" című fejezetében.