Szólótechnikai alapok
Kérdések-válaszok
40. - A hangközök értelmezése
Igaz az, hogy hangköz meghatározásánál nem a félhangokat kell számolgatni, hanem azt kell nézni, hogy mennyi természetes kis szekund (vagy mi ...? E-F, H-C) van benne? Magyarul semmire sem jó az, ha megtanulom, hogy...
-
1 félhang vagyis 1 bundlépés = kis szekund,
-
2 félhang vagyis 2 bundlépés = nagy szekund,
-
10 félhang vagyis 10 bundlépés = kis szeptim,
-
stb.,
...mert attól is függ, hogy honnan indítottam, hiszen ennek függvényében találkozom benne az E-F és H-C hangokkal?
Először is a temperált hangrendszerben nincsenek "természetes" hangközök, kivéve az A-oktávokat, így természetesen a szekundok sem azok. A klasszikus zeneelmélet össze-vissza beszél a hangközök kiszámításánál, ennek történeti okai vannak. Már a hangközök latin-görög katyvasz elnevezései is zavarkeltő, amelyet még súlyosbítanak a további módosítások, például bővített kvart.
Ugyanakkor az sem állítható, hogy a félhangok kiszámításától függene az E-F és H-C hangpárok megtalálása.
Nem rossz módszer a hangközök kiszámításának félhangos alaplépegetése, elvégre ez a temperált hangrendszerben a legkisebb zeneileg értelmezhető lépés. Már csak az a kérdés, hogy miként azonosítjuk ezt be a célhangszereken. Nézzük meg az alábbi képeket és szerintem mindent meg fogunk érteni!
Elöljáróban kell megjegyeznem, hogy alább nem foglalkozunk az egészen kaotikus enharmonikus elnevezésekkel, hanem mindig a többet használt elnevezést használjuk.
Kiindulási hangunk C lesz. Ez zongora fehér billentyű, gitáron viszont nincs kitüntetett pozíciója. Ott 6 húros, standard hangolású gitáron 2 helyen is előfordul:
E6 húr 8. fekvése,
A5 húr 3. fekvése.
Prím hangköz a gitáron
Prím hangköz a zongorán
Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mi a létjogosultsága ennek a hangköznek, hiszen mintha azt mondanánk, hogy a hang azonos önmagával. Ez igaz, de azonos hang megszólalhat egyszerre több helyen is, azaz különböző szólamokban és ekkor valóban prím hangközviszony keletkezik. Egyetlen zongorán nem, de gitáron ezt könnyen tudjuk modellezni, mert rajta sok hang többször is előfordul. Nincs más dolgunk tehát, mint megkeresni a másik C hangot és a 2 hangot egyszerre megszólaltatni:
Nézzük tovább a hangközök meghatározását!
Kis szekund hangköz a gitáron
Kis szekund hangköz a zongorán
Nagy szekund hangköz a gitáron
Nagy szekund hangköz a zongorán
Kis terc hangköz a gitáron
Kis terc hangköz a zongorán
Nagy terc hangköz a gitáron
Nagy terc hangköz a zongorán
Kvart hangköz a gitáron
Kvart hangköz a zongorán
Szűkített kvint hangköz a gitáron
Szűkített kvint hangköz a zongorán
Kvint hangköz a gitáron
Kvint hangköz a zongorán
Kis szext hangköz a gitáron
Kis szext hangköz a zongorán
Nagy szext hangköz a gitáron
Nagy szext hangköz a zongorán
Kis szeptim hangköz a gitáron
Kis szeptim hangköz a zongorán
Nagy szeptim hangköz a gitáron
Nagy szeptim hangköz a zongorán
Oktáv hangköz a gitáron
Oktáv hangköz a zongorán
A hangközökről a továbbiakban kellő részletességgel az Egyesített hangköztáblázatok című fejezetben írok.