Szólótechnikai alapok
Kérdések-válaszok
4. - 1-2-4 nagyterc kötelező ujjrendje
Figyelgettem az általad felírt skálák ujjrendjeit és mondjuk például az F-dúr esetében az F-G-A hangokat 1-2-4 ujjrenddel fogod le. Én ezeket 1-3-4 ujjaimmal szoktam lefogni. Annak idején így mutatták és így gyakoroltam be. A kérdésem az, hogy ilyen esetben, amikor az egy húron lévő hangok 2 bundnyi távolságra vannak, helyes-e az általam alkalmazott technika?
Először nézzük meg a kérdéses technikai skálaszerkezetet:
Én mindenféleképpen az 1-2-4 ujjrendet javasolnám, 3 okból:
-
Alapértelmezésben a 2. ujj ügyesebb a 3. ujjnál. Ez az ujjrend 2 egészhangot, azaz 1 nagytercet ér át. De van olyan zene is, ahol ennél nagyobb ujjrendet kell átérni, pl. 1 egész 2 kisterc 4 (blues - funky; lásd a Pentaton skálák című fejezetcsomag egyhúros gyakorlatait). Sőt, 1 kisterc 2 kisterc 4 (szűkített menet; tipikus Malmsteen-szólórészlet).
-
Vivaldi 1-2 hegedűszóló-részlete még ennél is nagyobb hangközökkel valósítható meg, amelyre az 1-3-4 abszolút nem alkalmas.
-
Legbölcsebben akkor jársz el, ha kigyakorlod mindkettőt és a választást tapasztalataid alapján későbbre hagyod.
További megjegyzés az 1-3-4 ujjrendről (egy rövid kérdés kapcsán):
természetesen vannak 1-3-4 (nagyterces) átmeneti ujjrendek is, már haladó technikáknál. Ez azonban nem "statikus" ujjrend, amely az alapskálák szimpla lejátszásánál tapasztalható, hanem dinamikus, azaz egy folyamat ujjrendje, ilyen pl. egy skálavariáció némelykor egyedi ujjrendje. Ezt nehéz elmagyarázni, ám erről a haladó ujjrendekről a kezdőnek nem szabad tudnia, mert csak összezavarná. Nem is tanítom ezeket, csak haladóknak.