Szólótechnikai alapok
Kérdések-válaszok
32. - Folyamatos fel-lepengetés
A problémám a helyes pengetési technikával kapcsolatos. Pontosabban inkább kétely, semmint probléma. Konkrétan arról van szó, én eddig úgy pengettem a húrokat, hogy a pengető párhuzamos volt a húrokkal. Az Ön által javasolt technika áttanulmányozása után rögtön neki is fogtam az "újdonság" gyakorlásának. Ekkor azonban rögtön kitűnt, hogy máshogy szólalnak meg a hangok az akusztikus (fémhúros) gitáromon, mint eddig. Sokkal tompábbak lettek fekvéstől függetlenül. Ez egy igen olcsó, gyenge minőségű Julia márkájú gitáron történt, amit még kb. 13 ezer forintért vettem. A kérdésem annyi lenne, hogy ez a tompulás természetes, avagy a gyenge minőségű gitár miatt van?
Az, hogy a pengető húrhoz viszonyított állása kissé más pengetési hangokat eredményez, szerintem természetes fizikai jelenség. A pengető és húrok párhuzamos síkja szerintem nem jó, mert ebben az esetben a pengető nem tud lefordulni a húrról a pengetés pillanatában, de ha az elfordítástól túl tompa lesz a hang, az sem megfelelő. Nem használ esetleg túl puha pengetőt? Én keményeket használok és ezért ez a pengető-síkelforgatás nálam a hangzásban nem nagyon jelentkezik.
A gitár átlagos minősége szerintem a pengetés hangzását bizonyos, nem szélsőséges határok között nem befolyásolja.
Az első kérdés-válaszban (kb. 2004 őszén) mindenkit óva intettem az alkar-pengetéstől. Tettem ezt Malmsteen és más mesterek technikáját figyelve. Azóta befutott hozzám egy Chris Impellitteri nevű gitáros oktatófilmje, amelyben ő olyan gyorsan és pontosan szólózik, hogy -messze megelőzve a többieket-, világrekordot döntöget. S teszi ezt -amennyire meg tudom állapítani-, folyamatosan fel-le történő alkar-pengetésből. Érdemes tehát ezt a technikát is átértékelni, én megtettem és gyors játéknál azt alkalmazom...
Ozzy Osborne nem túl művelt, de eredeti technikájú gitárosa néha (tehát nem folyamatosan) szokatlan pengetést alkalmaz. Egyszerre használja ugyanis a pengetőt és az ujjait a pengetéshez. A technika annyira megtetszett, hogy rögtön ki is találtam egy gyakorlatot ezen különleges pengetés elsajátításához. Az alábbi kép a technika kiindulási pozícióját mutatja.
Az erre alapozható a legegyszerűbb gyakorlat szerintem népszerű lesz, mert voltaképp rock & roll sablon.
A sablon basszushangját hagyományos (le)pengetéssel, míg a felső hangpárokat ma ujjpengetéssel szólaltatjuk meg. Ez a folyamat a kottában csak az első két ütemben van jelezve.
Dacher Péter témához fűződő megjegyzése
Pénzes-féle gitáriskola demo-változatát böngészve találtam egy kisebb félreértést, amely korrekcióra szorulna. Lévén, hogy magam is gitáros vagyok (bár csak amatőr szinten), tisztában vagyok vele: rengeteg pengetési és egyéb technika van, ezeket nehéz mind kiismerni és foglalkozni velük. Az első apróság, ami a szemembe tűnt, az Zakk Wylde pengetésének megközelítése. Lehetséges, hogy én tévesztem össze, de egy ehhez rendkívül hasonló pengetési technika a "Chick 'n' pick" vagy viccesebb nevén "Chiken pick" technika. Ez alapvetően arról szól, hogy a pengető használata mellett a szabad ujjak is részt vesznek a pengetésben. Ez korántsem ritka módszer: a country zenében alkalmazták eleinte, viszont mostanában egyre elterjedtebb, amint ezt sok mai rock-gitáros esetében tapasztaltam. Bonyolult és más technikával kétesen megszólaltatható dallamokat lehet vele kreálni több szólamban. Én úgy gondolom, hogy érdemes ezzel foglalkozni valamilyen szinten, elvégre részben átmenetet képez a klasszikus ujjpengetés és a pengető használata között. Mivel (észrevételeim szerint) a Pénzes-féle gitáriskola rengeteg témával foglalkozik és sok érdekességgel, úgy vélem ez is megérdemelné, hogy korrekt módon ismertetve legyen, vagy legalábbis tisztázva...
Köszönöm az észrevételt. Teljesen világos, hogy a Zakk-féle pengetés és a "Chick 'n' pick"-technika ugyanaz. A témát azért nem érintettem mélyebben, mert nem ismerem ezt a technikát, épp ezért nem éreztem magam illetékesnek külön módszertan kidolgozására. Ezt ezután sincs szándékomban megtenni, ám fel szeretném hívni a figyelmet, hogy ha valakinek volna ehhez kapcsolódó eredeti (tehát saját) módszertana vagy gyakorlatsorozata, akkor azt nagyon szívesen publikálnám.