Szólótechnikai alapok

Kérdések-válaszok

32. - Folyamatos fel-lepengetés

 

A problémám a helyes pengetési technikával kapcsolatos. Pontosabban inkább kétely, semmint probléma. Konkrétan arról van szó, én eddig úgy pengettem a húrokat, hogy a pengető párhuzamos volt a húrokkal. Az Ön által javasolt technika áttanulmányozása után rögtön neki is fogtam az "újdonság" gyakorlásának. Ekkor azonban rögtön kitűnt, hogy máshogy szólalnak meg a hangok az akusztikus (fémhúros) gitáromon, mint eddig. Sokkal tompábbak lettek fekvéstől függetlenül. Ez egy igen olcsó, gyenge minőségű Julia márkájú gitáron történt, amit még kb. 13 ezer forintért vettem. A kérdésem annyi lenne, hogy ez a tompulás természetes, avagy a gyenge minőségű gitár miatt van?

 

Az, hogy a pengető húrhoz viszonyított állása kissé más pengetési hangokat eredményez, szerintem természetes fizikai jelenség. A pengető és húrok párhuzamos síkja szerintem nem jó, mert ebben az esetben a pengető nem tud lefordulni a húrról a pengetés pillanatában, de ha az elfordítástól túl tompa lesz a hang, az sem megfelelő. Nem használ esetleg túl puha pengetőt? Én keményeket használok és ezért ez a pengető-síkelforgatás nálam a hangzásban nem nagyon jelentkezik.

 

A gitár átlagos minősége szerintem a pengetés hangzását bizonyos, nem szélsőséges határok között nem befolyásolja.

 

Chris Impellitteri pengetése

Az első kérdés-válaszban (kb. 2004 őszén) mindenkit óva intettem az alkar-pengetéstől. Tettem ezt Malmsteen és más mesterek technikáját figyelve. Azóta befutott hozzám egy Chris Impellitteri nevű gitáros oktatófilmje, amelyben ő olyan gyorsan és pontosan szólózik, hogy -messze megelőzve a többieket-, világrekordot döntöget. S teszi ezt -amennyire meg tudom állapítani-, folyamatosan fel-le történő alkar-pengetésből. Érdemes tehát ezt a technikát is átértékelni, én megtettem és gyors játéknál azt alkalmazom...

 

Zakk Wylde pengetése

Ozzy Osborne nem túl művelt, de eredeti technikájú gitárosa néha (tehát nem folyamatosan) szokatlan pengetést alkalmaz. Egyszerre használja ugyanis a pengetőt és az ujjait a pengetéshez. A technika annyira megtetszett, hogy rögtön ki is találtam egy gyakorlatot ezen különleges pengetés elsajátításához. Az alábbi kép a technika kiindulási pozícióját mutatja.

 

Chick 'n' pick-technika

 

Az erre alapozható a legegyszerűbb gyakorlat szerintem népszerű lesz, mert voltaképp rock & roll sablon.

 

Rock and roll sablon kottája chick 'n' pick-technikával

 

A sablon basszushangját hagyományos (le)pengetéssel, míg a felső hangpárokat ma ujjpengetéssel szólaltatjuk meg. Ez a folyamat a kottában csak az első két ütemben van jelezve.

 

Dacher Péter témához fűződő megjegyzése

Pénzes-féle gitáriskola demo-változatát böngészve találtam egy kisebb félreértést, amely korrekcióra szorulna. Lévén, hogy magam is gitáros vagyok (bár csak amatőr szinten), tisztában vagyok vele: rengeteg pengetési és egyéb technika van, ezeket nehéz mind kiismerni és foglalkozni velük. Az első apróság, ami a szemembe tűnt, az Zakk Wylde pengetésének megközelítése. Lehetséges, hogy én tévesztem össze, de egy ehhez rendkívül hasonló pengetési technika a "Chick 'n' pick" vagy viccesebb nevén "Chiken pick" technika. Ez alapvetően arról szól, hogy a pengető használata mellett a szabad ujjak is részt vesznek a pengetésben. Ez korántsem ritka módszer: a country zenében alkalmazták eleinte, viszont mostanában egyre elterjedtebb, amint ezt sok mai rock-gitáros esetében tapasztaltam. Bonyolult és más technikával kétesen megszólaltatható dallamokat lehet vele kreálni több szólamban. Én úgy gondolom, hogy érdemes ezzel foglalkozni valamilyen szinten, elvégre részben átmenetet képez a klasszikus ujjpengetés és a pengető használata között. Mivel (észrevételeim szerint) a Pénzes-féle gitáriskola rengeteg témával foglalkozik és sok érdekességgel, úgy vélem ez is megérdemelné, hogy korrekt módon ismertetve legyen, vagy legalábbis tisztázva...

 

Köszönöm az észrevételt. Teljesen világos, hogy a Zakk-féle pengetés és a "Chick 'n' pick"-technika ugyanaz. A témát azért nem érintettem mélyebben, mert nem ismerem ezt a technikát, épp ezért nem éreztem magam illetékesnek külön módszertan kidolgozására. Ezt ezután sincs szándékomban megtenni, ám fel szeretném hívni a figyelmet, hogy ha valakinek volna ehhez kapcsolódó eredeti (tehát saját) módszertana vagy gyakorlatsorozata, akkor azt nagyon szívesen publikálnám.