Szólótechnikai alapok
Kérdések-válaszok
12. - Kíséretkomponálás szóló alá
A rövid kérdésem az lenne, hogy milyen kíséretet tegyek a megírt szólóm alá?
A zenei fantázia mindenképpen jó dolog, de éppen itt érkeztünk el ahhoz a ponthoz, hogy már nem elég, azaz be kell csatlakoztatnunk a kötelező zeneelméletet. Ahhoz, hogy egy adott szólót megfelelő kísérettel el tudjuk látni, tisztában kell lennünk:
-
a tonalitás alapszabályaival,
-
a zenei stílusjegyekkel,
-
a hangszerelési lehetőségekkel,
-
egyéb zenei szokásokkal (rutinok, akkordmenetek, szólamvezetés, stb).
Talán nevezhetünk a fenti pontokat együttesen zeneszerzési ismereteknek is (mert hiszen azok). Ezzel a jelen pillanatban nem foglalkozom, egyedül a tonalitás került eddig kidolgozásra. A szót a jobb felső sarokban lévő keresőbe írva honlapomon tisztességes mennyiségű oktatási anyag kérdezhető le.
Zeneszerzési ismeretek nélkül gitárszólónk unisono dallam marad. Ez persze nem probléma, hiszen Bachnak is vannak egyetlen szólóhangszerre írt darabjai (a híres Cselló-szvitek), de nem valószínű, hogy az ott tapasztalható tartalmi mélységet (mint a kíséret hiányának egyfajta kompenzálását) el tudjuk érni...