Szólótechnikai alapok VII.
Helyes és helytelen mozdulatok
Néha némelyik tanítványommal kisebb szakmai vitába keveredem a cím fogalmai körül.
Én nem hiszem, hogy egy gitáriskolán belül a helyes és helytelen mozdulatok minősítésével kéne foglalkoznunk. Ezen szavaknak ugyanis jelentős erkölcsi felhangjuk van, amely egy oktatási anyagon belül egyszerűen iránytévesztés. Bár az is meglehet: ugyanarról beszélünk, csak más fogalmakkal. Mindenesetre a "helyes és helytelen" átlagos fogalmak, míg helyettük van itt egy sokkal fontosabb, már analitikus megközelítés is: az optimalitás.
Jegyezzük ezt meg, mert én is azonnal megjegyeztem, amikor pusztán logikusan elgondolkodtam felőle, hiszen:
-
mindig van egy optimális mozdulatsorozat,
-
mindig van egy optimális pengetési és ujjrend,
-
mindig van egy optimális technikai skálaszerkezet.
Ha mindezt tudjuk és átlátjuk, akkor képesek vagyunk "műveltetni" a Pénzes-féle módszertant, azaz nagyobb bökkenők és technikai zsákutcák nélkül tudunk gitározni, enélkül azonban gitártudásunk garantáltan nem 100 százalékos. Mindezt azért emeltem ki külön részben, mert nincsenek helyes és helytelen mozdulatok, csupán egy optimális (míg a többi nem az).
Egyébként meg azt csinálunk, amit akarunk: a hibák, azaz az optimalitástól távol eső mozdulatsorozatok magasabb szinten úgyis ki fognak jönni. Ezenfelül sokaknak érdemes megfontolni Nietzsche egyik híres mondását is:
"Tegyetek, amit akartok, de tudjatok előbb akarni."