Szólótechnikai alapok VIII.
A Ferrari és a Pénzes-féle Gitáriskola
Mielőtt bárki kóros nagyzolással és iránytévesztéssel vádolna, jelzem, hogy nem szenvedek sportkocsi-mániában; mindegyikük felettébb kényelmetlen és egy buta, de bankszámla-szempontból akaratos szőke bigén kívül nem fér bele semmi, azaz semmi normális.
Ferrarisan rohanjunk is neki, miszerint mi lehet a hasonlóság egy méregdrága Ferrari...
...és a Pénzes-féle Gitáriskola között?
Nos, a válaszadást először egy kérdéssel kezdem: miért nem néz ki úgy egy Ferrari, mint egy T-modell?
A válasz valójában nemcsak a technológiai fejlődésben van. A Ferrari koncepcionálisan tervezett (aminthogy a maga idejében a T-modell is), a fő koncepció pedig a sebesség volt (a T-modellé pedig az olcsóság). Ennek van alárendelve a Ferrari formája és "tartalma", azaz minden külső és belső alkatrésze. A márka ezért is drága: bármi áron, de a sebesség a lényeg. Aki hallott már közelről egy Ferrarit alapjáraton, az tudja miről van szó: az autó még álló helyzetben is kitörés előtti vulkán benyomását kelti.
A sebesség után a második legfontosabb tényező a biztonság, bár bizonyos eszement sebesség felett nyilvánvalóan felesleges erről beszélni, erre Kesjár Csaba halála az "élő" bizonyíték. Mindenesetre a mérnökök megpróbálták a biztonsági tényezőket a lehetséges maximumra feltornázni, ennek azonban ára van: egy Ferrari klasszikus, terpeszkedő értelemben sohasem kényelmes, valamint enyhén szólva nem fér el benne a család hétvégi nagybevásárlása.
Most emeljük ki még egyszer a Ferrari legfontosabb tulajdonságait:
-
koncepcionálisan megtervezett,
-
a fő koncepció a gyorsaság és biztonság,
-
kényelmi szempontok másodlagosak.
A Pénzes-féle Gitáriskola alapelveit ismerő olvasók már felfedezhették a nyilvánvaló párhuzamokat. Gitáriskolám is éppígy megtervezett, még pedig a gyors és biztonságos játék szempontjából, ebben a legbiztosabb vonatkoztatási pont mindig az optimalitás volt és az is marad. A gyorsaság és biztonság érdekében a Gitáriskolából kihajigáltunk minden kiálló, nem oda illő alkatrészt, azaz minden olyan dolgot, amely gátja lehet az alapkoncepció megvalósításának:
-
kidobtuk a legtöbb helyen erőltetett, de bizonyíthatóan nem optimális egyfekvéses skálákat és helyettük bevezettük az 1 húron 3 pengetéses (trichord) skálákat,
-
kidobtuk a rendszertelen pengetési szabályokat és a kényelmes gitártartásokat,
-
átértelmeztük és átértelmezzük a klasszikus zeneelmélet számos szokáskötegét, ha azoknál létezik logikusabb vagy könnyebben érthető megoldás,
-
amit lehetséges, azt matematikával támasztjuk alá, mert egyrészt képletekkel nem lehet mellébeszélni és vitatkozni, másrészt általuk sok új összefüggésre bukkanhatunk.