Nem zenei skálák VIII.

Sápi-féle ujjrendi skálák I.

 

Igazából nem is tudom, hogy az alábbi gondolatmenet hogyan nem jutott eddig eszembe, annyira logikusan következik az eddigi nem zenei skálás megközelítésekből. Mindez azt bizonyítja, hogy igenis vannak olyanok, akik képesek nálam is logikusabban gondolkodni a Pénzes-féle módszertanról. Ekkor már a módszertan, mint sajátos szellemi alkotás régesrég önálló életre kelt, mintegy szabadon lélegzik és segítségével értékes reflexiók keletkeznek máshol is, például a figyelmes és gondolkodó olvasókban. Itt van például Sápi Zoltán rendszergazda...

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Sápi Zoltán

 

...akinek az ötlött eszébe, hogy nem zenei skálák esetében elég pusztán az ujjrendeket (és később a húrokat) variálnunk ahhoz, hogy hasznos és sokszor igen nehéz gyakorlatsorozat kerekedjék belőle, amelyek főként az ujjak függetlenítésében és a folyamatos fel-lepengetés javításában segédkezhetnek. Az ebből kapott skálahalmazt ihol nevezzük is el Sápi-féle ujjrendi skáláknak. Majd később látjuk, hogy egyetlen ötletből brutális mennyiségű gyakorlatunk keletkezett. Zoltán egyébként nemcsak az ötletet szolgáltatta, hanem a gyakorlatsorozatot rendkívül precízen ki is dolgozta. Ezúton köszönöm neki ezt a rengeteg munkát, következésképpen alább az ő táblázatait tanulmányozhatjuk (egy kis Pénzes-féle magyarázattal fűszerezve).

 

A magam részéről a Sápi-féle ujjrendi skálákat olyan fontosnak értékelem, hogy a komplex zeneelmélet magyarázatakor, illetve a nem zenei skálák, mint haladó szintű bemelegítő skálák tanításakor be lesznek illesztve a Pénzes-féle módszertanba.

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Fontos!

A matematika kombinatorikailag (és nyelvtanilag) különbséget tesz kombináció és variáció között, a hétköznapi beszélt nyelv azonban ezt nem teszi meg. Az érthetőség végett én az utóbbit követem.

 

Adott egy egyszerű ujjrend...

 

1-2-3-4

 

...amelyet más módon is meg tudunk jeleníteni, ekkor az ujjrend 1 húron lévő potenciális "helyfoglalását" modelleztük le 4 darab pöttyel:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Nem zenei skálák - Sápi-féle ujjrendi skálák I.

 

Sőt, a modellezésben tovább is tudunk lépni egyszerű számformátumban is:

 

0000

 

Ezt az 1-2-3-4 alapujjrendet bárhol a gitáron tetszőleges gyorsasággal le tudjuk játszani. Ebből az alapujjrendből következik a többi, ha feltesszük azt a kérdést, amely először tehát Zoltánnak jutott eszébe: hányféleképpen tudjuk variálni ezt az ujjrendet?

Ez kombinatorikai kérdés, megoldása pedig 4! = 24 (ismétlés nélküli permutáció). Teljes ujjrendi kidolgozása pedig:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Nem zenei skálák - Sápi-féle ujjrendi skálák I.

 

Ha az ujjrendeket összeszámoljuk, a végeredmény valóban 24 lesz. Tehát egyetlen ötletből kaptunk 24 db olyan skálát, amelyek 1 húron segíthetnek az ujjak egymástól való függetlenítésében és természetesen bárhol a gitáron.

 

Nézzük meg például az 1-2-4-3 ujjrendi skálát Zoli bácsi tolmácsolásában. Ekkor gyakorlatilag bármilyen szerkezetet és húrt választhatunk, Zoli bácsi kényelmes E1 húr 3. fekvéses G hangjáról indított:

 

 

Mi a következő lépés? Hát persze, a 2 húros ujjrendi skálák! Ugrás oda!