Kritikai fórum VI.

Gustav Mahler

 

Gustav Mahler

 

Napjaink jazz-zenéje miatt keletkezett intellektuális űrt nem is lehet mással ellensúlyozni, mint a legnagyobb zeneszerző művészetével. Természetesen ezen igen szubjektív megjegyzés semmi esetre sem Mozart vagy Bach ellenében hangzott el. Életem legletisztultabb pillanatai azok, amikor Bach zenéjét játszhatom zongorán. De mégis Mahler zenéje az, amely számomra a leghitelesebben közvetíti a földi világ eseményeit. Ő már mindent elmondott és amiről ő nem nyilatkozott, arról nem is érdemes beszélni. Ez a zene tehát a legsűrítettebb lényeglátás, amelyet ember valaha is komponált.

 

Ebből következően itt nem Mahler életéről szeretnék beszélni, hiszen ehhez elegendő mennyiségű és minőségű könyv áll rendelkezésre. Sőt, még azon könyvek is érdekesek lehetnek, amelyek nem közvetlenül róla szólnak. Ilyen például Alma Mahlerről, a feleségéről írott könyv, amelyben a nagy zeneszerző csak egy fejezet (a négyből). Az én feladatom csupán a figyelem felkeltése. Ha ez ezer emberből egynél sikerül, én már megtettem a kötelességemet.

 

Az alábbi szimfonikus részletek a zeneirodalom két leghitelesebb zenéje. Fölöttük már nincs más zene. Az első részlet alcíme: Liebe, azaz szeretet, talán nem véletlenül. A másodiknak nincs programcíme, de a zene itt is mindent elmond. Én valójában jobban szeretnék a Mahler keltette szép érzelmekről levelezni, mint a jazz-ről szóló magánvéleményemet magyarázgatni, amelyből egyébként sem engedek egy jottányit sem.

 

3. szimfónia 6. tétel - letöltés

3. szimfónia 6. tétel (mp3) - 23 MB

 

 

5. szimfónia 4. tétel - letöltés

5. szimfónia 4. tétel (mp3) - 9 MB