Az improvizáció elmélete XII.

A harmonikus-moll tonalitása

 

Az alapértelmezés az A-harmonikus moll hangnem.

A Harmonikus moll skálafokok I. című fejezetben már ismertetett módon a természetes moll-szerkezetekhez képest csupán egy, de nem lebecsülendő Gisz hang a változás. A zeneelmélet ugyan nem változik, de az improvizáció során technikailag már jelentős különbségeket fogunk érezni.

 

1. fok (moll fokú)

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 1. fok (moll fokú)

 

2. fok (lokriszi fokú)

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 2. fok (lokriszi fokú)

 

3. fok (dúr fokú)

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 3. fok (dúr fokú)

 

4. fok (dór fokú)

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 4. fok (dór fokú)

 

5. fok (fríg fokú - egyesített)

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 5. fok (fríg fokú - egyesített)

 

...és üres húros pengetésekkel:

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 5. fok (fríg fokú - egyesített) üres húros pengetésekkel

 

6. fok (líd fokú)

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 6. fok (líd fokú)

 

7. fok (mixolíd fokú)

Pénzes-féle gitár tükörkép - A-harmonikus moll 7. fok (mixolíd fokú)